بلاگ, آموزش

پاک‌کردن انواع لکه‌ ها از روی لباس

پاک‌کردن انواع لکه‌ ها از روی لباس

لکه‌ ها لباس از بدترین چیزهایی است که می‌تواند روی سطح یک لباس ایجاد شود. با ایجادشدن لکه لباس ظاهری ناخوشایند به خود گرفته و زیبایی آن از بین می‌رود. لکه  می‌تواند از طریق راه‌های مختلفی روی لباس شما ایجاد شود. از لکه عرق گرفته تا لکه انواع نوشیدنی، مواد خوراکی، خون و… . اما نکته مهمی که وجود دارد این است که پاک‌کردن لکه کاری چالش‌برانگیز است.

این عامل زشتی در لباس به همین سادگی‌ها از بین نمی‌رود. در صورتی که می‌خواهید با انواع روش‌های پاک‌کردن لکه از روی لباس راحتی زنانه و دیگر نوع های لباس آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب آموزشی را بادقت مطالعه کنید.

پاک‌کردن انواع لکه‌ها از روی لباس

انواع لکه‌ها روی لباس

به طور کلی لکه لباس نوعی تغییر رنگ است که روی سطح یک لباس یا پارچه ایجاد می‌شود. فرقی نمی‌کند که رنگ لباس یا جنس آن از چیست. در هر صورتی اگر از لباس خود به شکل درستی محافظت نکنید سطح آن دچار مشکل می‌شود. لکه ظاهر لباس شما را از حالت مرتب و زیبا به حالتی زشت و نامرتب تغییر می‌دهد.

برای این که بتوانیم روش‌هایی که می‌توانید به کمک آن انواع لکه را از بین ببرید بررسی کنیم باید این روش‌ها را برای انواع لکه‌هایی که روی لباس ایجاد می‌شود مورد بررسی قرار دهیم. لکه‌ها انواع مختلفی دارند؛ از لکه روغن گرفته تا لکه چسب، لکه قهوه، لکه آدامس، لکه آدامس، لکه غذا، لکه عطر و… . انواع روش‌هایی که برای پاک‌کردن لکه لباس وجود دارد شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. لکه‌ی قهوه روی لباس

یکی از انواع لکه‌هایی که رو لباس قرار دارد لکه قهوه می‌باشد. لکه لباسی که توسط قهوه ایجاد شده باشد یکی از رایج‌ترین لکه‌ها بوده و می‌تواند به روش‌های متعددی پاک شود. قهوه از رنگدانه هایی قوی تشکیل شده و پاک‌کردن رنگ آن از روی لباس سفید کمی زمان بر است.

شما می‌توانید لکه قهوه را با کمک روش‌های متنوعی مانند سرکه سفید، خمیردندان، جوش‌شیرین، آب و صابون، مایع ظرف‌شویی و… از بین ببرید. این گونه کمترین آثار از نوشیدنی قهوه روی لباس زیبای سفید شما باقی خواهد ماند.

لکه‌ی قهوه روی لباس

  1. لکه‌ی غذا روی لباس

از دیگر لکه‌های رایجی که می‌توان آن را از مهم‌ترین لکه لباس دانست لکه غذا روی لباس است. این لکه می‌تواند به روش‌ها و دلایل مختلفی روی لباس شما ایجاد شود. ممکن است هنگام خوردن سوپ، انواع غذاهایی که رنگ زیادی دارند یا و… این غذا به لباس شما برخورد کرده و رنگی را از خود به‌جای بگذارد. اما چه روش‌هایی برای ازبین‌بردن این لکه وجود دارد؟

شما می‌توانید علاوه بر استفاده از ماشین لباسشویی برای پاک‌کردن این لکه‌ها، از این مسواک خیس نیز بهره ببرید. اگر دیدید لکه کمی سخت نسبت به پاک‌کردن مقاومت می‌کند می‌توانید از مقداری خمیردندان سفید کمک بگیرید تا به‌راحتی آثار لکه انواع غذا را از لباس شما پاک کند.

  1. لکه چسب روی لباس

چسب از موادی است که به‌سختی از روی لباس پاک می‌شود. لکه لباسی که توسط چسب ایجاد شده باشد یک لکه سرسخت بوده و باید با روش‌هایی خاص از بین برود. چسب ماده‌ای شیمیایی است و لکه چسب نیز به دلیل برخورد آن با سطح لباس ایجاد می‌شود.

اگر چسبی کلفت به سطح رویین لباس شما چسبیده می‌توانید به کمک سشوار داغ دمای آن را بالا برده و سپس به کمک چاقو آن را از روی لباس بکنید. همچنین می‌توانید از میزان کمی سرکه برای این کار کمک بگیرید. سرکه خاصیت اسیدی داشته و می‌تواند در باز شدن اتصالات چسب با پارچه مؤثر باشد.

  1. لکه روغن روی لباس

لکه روغن از دردسرسازترین و آزاردهنده‌ترین لکه لباس است. این لکه معمولاً زمان آشپزی روی لباس افراد ایجاد می‌شود. فرقی هم نمی‌کند که چه لباسی بر تن دارید؛ در هر صورتی این لکه برای ظاهر لباس شما مضر خواهد بود. در صورتی که می‌خواهید به بهترین شکل لکه روغن‌های رنگی صنعتی را از روی لباس خود پاک کنید می‌توانید از روش‌های متنوعی برای این کار بهره بگیرید.

اطلاعات بیشتر  راهنمای کامل خرید لباس نوزاد

می‌توانید برای این کار از پودر بچه، صابون، شامپو، سرکه، جوش‌شیرین، لکه بر، اسپری روان‌کننده و… کمک بگیرید. با این روش‌ها به‌سرعت آثار لکه‌های روغنی از روی لباس سفید و رنگی پاک شده و دیگر ظاهر آن را زشت نمی‌کند. توجه داشته باشید که استفاده از سفیدکننده برای پاک‌کردن روغن روشی مناسب نیست؛ سفیدکننده باعث حساسیت لباس و نازک شدن بافت آن می‌شود.

  1. لکه خون روی لباس

از دیگر لکه‌های آزاردهنده‌ای که به این سادگی‌ها از بین نرفته و با به‌وجودآمدن آن روی لباس ظاهر لباس روشن شما را به‌شدت زشت می‌کند می‌توان به لکه خون اشاره کرد. خون ماده اصلی بدن بوده و از مواد مختلفی درون خود تشکیل شده است. غلظت این ماده بسیار بالا است و به همین دلیل رنگ آن به‌شدت قوی بوده و تنها با آب خالی از بین نخواهد رفت. افراد مختلفی ممکن است پس از خون‌دماغ شدن یا زخم شدن پوست خود دچار لکه خون روی لباس شوند.

برای از بین‌ بردن این نوع از لکه لباس می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند استفاده از آبلیمو، استفاده از نمک، سرکه، جوش‌شیرین، آمونیاک، نوشابه و حتی وایتکس نیز کمک بگیرید. توجه داشته باشید که معمولاً استفاده از موادی مانند آبلیمو و سرکه برای پاک‌کردن این لکه مناسب است؛ تنها در صورتی سراغ وایتکس یا همان سفیدکننده بروید که با هیچ‌کدام از روش‌های ذکر شده رنگ خون از روی لباس پاک نمی‌شود.

  1. لکه آدامس روی لباس

لکه آدامس از لکه‌هایی سرسخت و آزاردهنده است. در واقع در صورتی که آدامس به سطح لباس شما بچسبد نمی‌توانید به همین سادگی آن را از بین ببرید. این لکه فوق‌العاده قوی به دلیل اتصال آدامس به الیاف مختلف پارچه است. اما چگونه می‌توان از دست این لکه آزاردهنده و زشت خلاص شد؟

برای ازبین‌بردن این نوع از لکه لباس می‌توانید از اسپری مو، قراردادن لباس در فریزر، کمک‌گرفتن از نوارچسب، استفاده از بنزین مایع، کتری و آب جوش و… بهره ببرید. بهترین روشی که برای از بین بردن لکه آدامس وجود دارد قراردادن لباس درون فریزر است. در این روش پس از منجمدشدن آدامس می‌توانید به‌راحتی آن را از سطح لباس خود جدا کنید؛ همچنین می‌توانید برای این کار از یخ استفاده کنید.

  1. لکه عطر روی لباس

یکی دیگر از لکه‌های رایجی که می‌توان آن را از مهم‌ترین انواع لکه لباس نام‌گذاری کرد لکه عطر و ادکلن روی لباس است. عطر و ادکلن را می‌توان از مهم‌ترین اکسسوری‌هایی که افراد برای خوشبو کردن خود از آن استفاده می‌کنند دانست. اما نکته مهم این است؛ این مواد خوشبو دارای ساختاری خاص از انواع مواد شیمیایی درون خود می‌باشند.

چنین موادی می‌توانند روی سطح لباس لکه‌هایی را ایجاد کنند؛ علی‌الخصوص عطرهایی مانند عطر مشهد و… از آن دست عطرهای لکه‌دار هستند. اما در صورتی که پس از استفاده از انواع مدل‌های عطر روی سطح لباس زیبای شما لکه‌های مزاحم ایجاد شد می‌توانید به کمک الکل، آبلیمو، سرکه، داروی ASA و… کمک بگیرید.

  1. لکه‌ی میوه‌ها روی لباس

میوه ماده‌ای مهم و مفید برای بدن است. مصرف این ماده غذایی برای بدن شما بیشترین اهمیت را دارد. اما باید توجه داشته باشید که پس از میل‌کردن میوه ممکن است لکه‌هایی روی لباس شما ایجاد شود. میوه‌ها از رنگ‌دانه‌های قوی برخوردار هستند. علی‌الخصوص میوه‌های قرمزرنگ مانند تمشک، شاه‌توت، هندوانه و… از میوه‌هایی هستند که رنگ آن‌ها بسیار قوی بوده و از پوست دست نیز به همین سادگی‌ها پاک نمی‌شود.

اطلاعات بیشتر  9 نکته مهم برای محافظت از کودکان در برابر آفتاب

اما اگر پس از خوردن میوه لکه لباس ایجاد شد باید چه‌کار کنیم؟ شما می‌توانید لکه میوه‌های مختلف را به کمک نمک، آبلیمو، سرکه و… از روی سطح لباس خود پاک کنید. استفاده از یک مسواک نرم نیز می‌تواند کار را برای شما راحت‌تر کند. تنها کافی است یکی از این مواد را به همراه کمی آب گرم روی لکه ریخته و به آرامی با حرکت‌دادن مسواک این لکه‌ها را پاک کنید.

  1. لکه ادویه هنگام پختن غذا

ادویه‌ها را می‌توان از مهم‌ترین موادی دانست که موقع پخت انواع غذاهای مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنیم. درست است که این ماده خشک خوش‌طعم و خوش‌بو است؛ اما این نکته را نیز باید بدانید که لکه ادویه به این سادگی‌ها از روی لباس پاک نمی‌شود. شما باید هنگام استفاده از ادویه‌های مختلف توجه خود را به طور کامل جلب کنید تا ادویه‌هایی مانند زردچوبه به لباس شما برخورد نکند.

زردچوبه رنگی قوی داشته و به این سادگی‌ها از بین نمی‌رود. به همین دلیل می‌توانید با کمک‌گرفتن از موادی مانند سرکه سفید، سفیدکننده، خمیردندان، جوش‌شیرین، گلیسیرین و… لکه لباس زردچوبه‌ای را از بین ببرید.

  1. لکه وایتکس روی لباس

و اما آخرین نوع لکه‌ ها لباس که می‌خواهیم برای شما بررسی کنیم لکه‌ های وایتکس یا همان سفیدکننده می‌باشد. سفیدکننده ماده‌ای بسیار قوی است که می‌تواند در سفیدکردن انواع لباس‌های رنگ روشن و سفیدرنگ کاربردی باشد. اما نکته مهمی که در رابطه با این ماده وجود دارد این است که وایتکس بسیار قوی بوده و در صورت استفاده نادرست از آن الیاف لباس به‌شدت در برابر لکه‌ های خارجی حساس می‌شوند. به همین دلیل اگر به‌درستی از وایتکس استفاده نکنید لکه‌ های زردرنگی روی سطح لباس شما ایجاد می‌شود. شما می‌توانید لکه لباس ایجاد شده توسط وایتکس را به کمک الکل و جوش‌شیرین از بین ببرید.

لکه‌ ها از روی پارچه‌ی نخ پنبه پاک می‌شوند؟

یکی از سؤالات مهمی که افراد مختلف در رابطه با لکه لباس از ما می‌پرسند این است که آیا می‌توان لکه‌ های مختلف را از روی پارچه نخ پنبه پاک کرد یا خیر. پارچه نخ پنبه یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین انواع پارچه است که در تولید انواع لباس‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. این پارچه بسیار سبک و نازک است؛ اما از طرف دیگر در برابر لکه نیز حساسیت‌هایی را از خود نشان می‌دهد.

زمان شستشوی این لباس و ازبین‌بردن لکه لباس باید بیشترین توجه را در لباس‌های نخی داشته باشید. به طور مثال باید این لباس‌ها را با دست‌شسته، رنگ‌های مختلف را از هم جدا کرده و از مواد شوینده ملایم استفاده کنید. این موارد باعث می‌شوند تا حساسیت‌های پارچه نخ پنبه موجب ازبین‌رفتن این لباس هنگام شستشو نشود.

لکه‌ ها روی لباس

سخن پایانی

لباس‌ها بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند. در صورتی که از لباس به‌درستی استفاده نکنید ممکن است مشکلات مختلفی مانند لکه‌ ها لباس روی آن ایجاد شود. لکه‌ های لباس بسیار آزاردهنده بوده و موجب زشت شدن لباس شما می‌شود. می‌توانید به کمک روش‌هایی که در این مقاله با هم بررسی کردیم به بهترین و سریع‌ترین شکل ممکن لکه‌ های مختلف را از روی سطح لباس خود پاک کنید. تنها کافی است ترفندهایی که ذکر شد را موبه‌مو و قدم‌به‌قدم دنبال کنید که کمترین آسیب نیز به پارچه لباس شما وارد شود.

در نهایت اگر قصد خرید لباس راحتی زنانه را دارید ما به شما خرید از فروشگاه اینترنتی توتوکید را پیشنهاد میدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 6 =