بلاگ

چاپ زول روی لباس چگونه است؟

چاپ زول

چاپ روی لباس را می‌توان یکی از محبوب‌ترین روش‌های چاپی دانست. در صنعت چاپ می‌توان با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف، چاپ انواع طرح‌ها و نقش‌ها را روی لباس انجام داده و به جذابیت آن اضافه کرد. نکته مهمی که در رابطه با این موضوع وجود دارد این است که چاپ روی لباس دارای روش‌های مختلفی است. استفاده از دستگاه‌های سابلیمیشن، دستگاه چاپ دیجیتال، دستگاه‌های دی تی جی، چاپ ژلاتین و… از مهم‌ترین روش‌هایی هستند که می‌توانید به کمک آن‌ها طرح‌هایی جذاب روی لباس چاپ کنید.

یکی از بهترین این روش‌ها چاپ زول است. چاپ زول نوعی چاپ سیلک اسکرین است که به کمک آن می‌توان طرح‌های مختلف با رنگ‌های متنوع را روی انواع لباس‌ها چاپ کرد. نکات مختلفی در رابطه با این روش چاپ وجود دارد که می‌توانید با بررسی این نکات بیشتر با چاپ زول روی پارچه آشنا شوید. همراه ما باشید تا در این مقاله به طور دقیق چاپ زول روی لباس را به شما دوستان عزیز معرفی کنیم.

اگر به دنبال این هستید که بهترین لباس‌های کودکانه را با طرح‌های چاپی جذاب و تنوع بالا بخرید، فروشگاه توتوکید لباس‌های مختلفی را برای کودکان یک تا دو سال و بالاتر به فروش می‌رساند. تنوعی که بین محصولات توتوکید وجود دارد رضایت بسیاری از مشتریان را جلب کرده است.

چاپ زول روی لباس

انواع چاپ روی پارچه

همان‌طور که می‌دانید صنعت چاپ یکی از بهترین و پیشروترین صنایعی است که در صنعت‌های مختلف تأثیرات فوق‌العاده‌ای گذاشته است. یکی از بهترین کاربردهایی که می‌توان به کمک انواع دستگاه‌های چاپ از ان استفاده کرد، چاپ روی پارچه است.

به کمک چاپ روی پارچه می‌توان طرح‌ها و نقش‌های مختلف را روی پارچه‌های متنوع چاپ و جذابیت آن برای مشتری را بیشتر کرد. این امر برای لباس‌های کودکانه اهمیت بیشتری دارد. روش‌های مختلفی در این زمینه است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چاپ DTG روی لباس

یکی از معروف‌ترین و بهترین روش‌هایی که در کنار چاپ زول در دسته‌بندی چاپ روی لباس قرار می‌گیرد چاپ DTG است. چاپ DTG یا همان Direct To Garment، نوعی چاپ است که در واقع همان چاپ مستقیم است. افرادی که با چاپ مستقیم آشنایی دارند می‌دانند که این نوع چاپ روشی است که در آن با استفاده از دستگاه‌های چاپ دیجیتال به طور مستقیم جوهرهای مختلفی را روی پارچه انتقال می‌دهند.

در این روش چاپی هیچ‌گونه واسطه‌ای برای انتقال جوهر از دستگاه به پارچه وجود نداشته و جوهر چاپ مستقیماً با استفاده از هدهای دستگاه به پارچه انتقال پیدا می‌کند. همان‌طور که در ابتدای این بخش نیز اشاره شد، چاپ مستقیم با استفاده از دستگاه‌های چاپ دیجیتالی انجام می‌شود.

در واقع در این دستگاه‌ها که به طور مستقیم به سیستم‌های دیجیتال متصل می‌شوند می‌توان به طور مستقیم فایل‌های دیجیتال را از سیستم کامپیوتری دریافت و با استفاده از هدی که به صورت دوبعدی حرکت می‌کند طرح را روی پارچه چاپ کرد. دستگاه‌های چاپ مستقیم در دو مدل صنعتی و خانگی تولید می‌شوند.

نحوه مراقبت از چاپ زول

  1. چاپ ژلاتین روی لباس

روش دیگری که می‌توان آن را روشی محبوب و پر استفاده برای چاپ روی لباس دانست چاپ ژلاتین است. اکثر شما دوستان عزیز با این روش چاپی آشنایی دارید و می‌دانید که این چاپ چه ویژگی‌هایی دارد. اگر به لباس‌های مختلف توجه کرده باشید می‌دانید که برخی از لباس‌ها دارای طرحی پلاستیکی نرم روی سطح خود هستند. به این طرح‌ها، طرح‌های ژلاتینی گفته می‌شود.

چاپ ژلاتینی روشی است که در آن با استفاده از مواد مخصوص طرح‌هایی را ساخته و به لباس متصل می‌کنند. در این روش ابتدا با استفاده از قالب‌های مختلف که در طرح‌های متنوعی تولید می‌شوند، ابتدا طرح را با استفاده از مواد مخصوص ساخته و پس از تولید با استفاده از دستگاه‌های حرارتی روی سطح لباس متصل می‌کنند.

این روش بدین صورت است که با فشار و حرارتی بالا طرح روی لباس متصل خواهد شد. مزایای فوق‌العاده‌ای برای این روش چاپی وجود دارد. از مهم‌ترین مزایای که می‌توان در چاپ ژلاتین به آن اشاره کرد سرعت و هزینه کم برای چاپ است. می‌توانید در تعداد بالا لباس‌های مختلفی را با طرح‌های ژلاتینی چاپ کنید.

  1. چاپ سیلک روی لباس

روشی قدیمی برای چاپ روی لباس و سطوح مختلف وجود دارد که به آن چاپ سیلک گفته می‌شود. چاپ سیلک اسکرین یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که علاوه بر پیاده‌سازی به صورت دستی با استفاده از دستگاه‌های جدید نیز انجام می‌شود. برای این که بتوانید به بهترین شکل با چاپ سیلک اسکرین آشنا شوید باید این نکته را هم بدانید که چاپ زول روی لباس یکی از انواع روش‌هایی است که در دسته چاپ‌های سیلک قرار می‌گیرد.

اطلاعات بیشتر  ترفند ست کردن لباس‌های چهارخانه

در واقع لغت سیلک به معنای ابریشم است. در روش چاپ سیلک از یک‌پارچه ابریشم متراکم استفاده کرده و طرح‌های خاصی را روی آن ایجاد می‌کنند. سپس پارچه را به یک چهارچوب معمولاً چوبی متصل کرده و آن را روی پارچه قرار می‌دهند.

در این مرحله مقداری رنگ را روی ابریشم ریخته و با استفاده از کاردکی مخصوص آن را روی پارچه پخش می‌کنند. در چنین شرایطی رنگ از الیاف‌های برش خورده پارچه ابریشمی رد شده و سپس طرح را بادقت مناسبی روی پارچه چاپ می‌کند. ماندگاری در این روش بسیار بالا است؛ اما انجام آن کمی زمان بر بوده و به ابزارهای مختلفی نیاز خواهید داشت.

  1. چاپ سابلیمیشن روی لباس

روشی محبوب و مشهور که برای چاپ روی لباس انجام می‌شود چاپ سابلیمیشن است. چاپ سابلیمیشن را می‌توان محبوب‌ترین و بهترین روشی دانست که در صنعت چاپ وجود دارد. این روش فوق‌العاده را می‌توان برای چاپ روی انواع سطوح استفاده کرد. اگر کمی در رابطه با چاپ سابلیمیشن تحقیق کنید متوجه می‌شوید که با استفاده از این روش علاوه بر چاپ روی انواع صفحات کاغذی و پارچه‌ها، می‌توانید روی سطوح سرامیکی، لیوان‌ها، ظروف و بشقاب‌های مختلف و… چاپ انجام دهید.

این روش چاپی به روشی خاص انجام می‌شود. در چاپ سابلیمیشن که یکی از رقبای چاپ زول است، از یک سطح واسط برای انتقال رنگ روی پارچه استفاده می‌کنند. در این دستگاه ابتدا رنگ با استفاده از روش‌هایی خاص تصعید شده و روی سطح واسط قرار می‌گیرد.

سپس سطح واسط به آرامی روی پارچه قرار گرفته و رنگ را روی پارچه پیاده می‌کند. این‌گونه است که می‌توان به‌راحتی چاپ را با کمک این سطح روی انواع سطوح با اشکال مختلف چاپ کرد. چاپ سابلیمیشن سرعت کمتری نسبت به چاپ مستقیم دارد؛ اما کیفیت رنگی آن نیز مناسب است.

  1. چاپ کاتری روی لباس

چاپ کاتری را می‌توان روشی محبوب برای چاپ انواع طرح‌ها روی لباس دانست. این روش چاپی بسیار سریع و کم‌هزینه است و کم‌ترین میزان مهارت را می‌خواهد. چاپ کاتری به این صورت انجام می‌شود که ابتدا طرح‌هایی با استفاده از دستگاه‌های چاپ مخصوص چاپ شده و سپس به روش رول حرارتی روی لباس قرار می‌گیرند.

در این روش محدودیتی وجود نداشته و می‌توانید به بهترین شکل طرح‌های مختلف و جذاب روی لباس چاپ کنید. طرح‌هایی که روی لباس‌های مختلف با استفاده از چاپ کاتری چاپ می‌شوند دارای سه بخش پلاستیکی، چسب هاتملت و رویه پلاستیک می‌باشند. برای این که بتوانید این روش چاپی را پیاده‌سازی کنید باید کاغذهای مخصوصی را با استفاده از روش‌های مخصوص چاپ کنید.

این کاغذها را سپس روی سطح پارچه قرار داده و با استفاده از دستگاه پرس حرارتی چسب آن‌ها را ذوب کنید. چنین کاری موجب می‌شود تا طرح به بهترین شکل روی پارچه قرار بگیرد. سپس می‌توانید رویه پلاستیکی طرح را بکنید. مشکلی که در رابطه با این روش وجود دارد تک‌رنگ بودن آن است. در چاپ کاتری تنها می‌توانید طرح‌های یک‌رنگ را چاپ کنید.

  1. کاتری رنگی روی لباس

روش دیگری که برای چاپ روی لباس وجود دارد روش کاتری رنگی است. همان‌طور که در بخش قبل نیز اشاره کردیم چاپ کاتری روشی است که تنها با استفاده از یک‌رنگ چاپ شده و این موضوع عیبی بزرگ برای آن است. برای این که بتوانید طرح‌های رنگی را با استفاده از چاپ کاتری روی لباس و پارچه‌های مختلف چاپ کنید می‌توانید از چاپ کاتری رنگی بهره بگیرید.

در این روش چاپی از سطوح سفیدرنگ و جوهرهای اکوسالونت برای چاپ طرح روی لباس استفاده می‌کنند. همین موضوع قابلیت چندرنگی شدن چاپ را به شما دوستان عزیز می‌دهد. چنین موضوعی می‌تواند توانایی شما دوستان عزیز در چاپ طرح‌های متنوع در لباس‌های مختلف را بیشتر کند. به طور مثال می‌توانید با استفاده از این روش رنگین‌کمان، میوه‌های مختلف و… را روی لباس کودک چاپ کنید.

اطلاعات بیشتر  جنس پارچه برای لباس راحتی چی خوبه؟

رنگی بودن طرح چاپ شده روی لباس برای کودک اهمیت بالایی دارد و همین موضوع موجب شده تا چاپ کاتری رنگی یا همان چاپ مدیا روشی محبوب‌تر و پرکاربردتر نسبت به چاپ کاتر معمولی باشد. دستگاه‌های مختلفی این چاپ را برای شما دوستان عزیز انجام می‌دهند که هر کدام ویژگی‌ها و مدل‌های متنوعی دارند.

چاپ زول چیست؟

علاوه بر روش‌هایی که برای چاپ روی لباس در بخش قبلی با هم بررسی کردیم، روشی نیز وجود دارد که می‌توانید به کمک آن روی سطح پارچه به بهترین شکل چاپ را انجام دهید. این روش چاپ زول نام دارد. چاپ زول روی لباس را می‌توان از کاربردی‌ترین و مشهورترین روش‌هایی برای چاپ دانست که در لباس کودکان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع چاپ زول یکی از انواع چاپ‌های سیلک بوده و از رنگ خاصی برای این کار استفاده می‌کند.

در این روش چاپی از رنگ پلاستیزول برای چاپ طرح‌های مختلف استفاده می‌شود. در واقع در این رنگ از پی‌وی‌سی و نرم‌کننده‌های مختلف استفاده می‌کنند. این امر موجب شده تا غلظت و پایداری بهتری در این رنگ وجود داشته و نسبت به رنگ‌هایی که بر پایه آب تولید می‌شوند بهتر عمل کند.

در چاپ سیلک برای افزایش کیفیت و ماندگاری چاپ، از چاپ زول استفاده می‌کنند. پس از این که رنگ با استفاده از چاپ زول روی پارچه انتخاب پیدا می‌کند، حرارت با استفاده از اشعه‌های مخصوص به لباس تابانده شده و موجب خشک‌شدن سریع لباس می‌شود.

چاپ زول

نحوه شست‌وشو و مراقبت از چاپ زول

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در رابطه با چاپ زول بدانید نحوه شستشو و مراقبت از این چاپ است. در واقع در صورتی که می‌خواهید به بهترین شکل چاپ زول روی لباس شما باقی بماند باید به بهترین شکل از این چاپ مراقبت کنید تا زیبایی آن تا ابد مانده و از کیفیت آن کاسته نشود. مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با تثبیت رنگ لباس‌های مختلفی که با استفاده از روش چاپ زول تولید شده‌اند این است که می‌توانید از سرکه استفاده کنید.

محلول سرکه سفید و آب می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای در تثبیت رنگ لباس‌هایی که با استفاده از روش چاپ سیلک تولید شده‌اند داشته باشد. از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشته باشید که گرما و دمای بالای آب دشمن چاپ زول و چاپ سیلک است.

در صورتی که لباس‌هایی که با استفاده از چاپ زول روی لباس تولید شده‌اند را در دمای بالا بشویید، مقاومت چاپ از بین رفته و رفته‌رفته زیبایی خود را از دست می‌دهد. پس تاحدامکان لباس‌هایی که با استفاده از چاپ زول تولید می‌شوند را با آب سرد  بشویید و به صورت پشت‌ورو خشک کنید.

مزایا و معایب چاپ زول

نکته دیگری که پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید لباس‌هایی که با استفاده از چاپ زول روی پارچه تولید شده‌اند در نظر داشته باشید، مزایا و معایب چاپ زول است. چاپ زول روشی است محبوب و کاربردی که در تولید انواع لباس‌های طرح‌دار کودکانه نیز از آن استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین مزایای این روش چاپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل چاپ روی انواع پارچه
  • پوشانندگی بسیار بالا
  • چاپ با جزئیات بسیار دقیق و ظریف
  • دوام بالا در کنار قیمتی مناسب

در کنار این مزایا، معایبی نیز برای چاپ زول روی لباس وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ناسازگار با محیط
  • موجب ایجاد ناراحتی روی پوست
  • ایجاد احساس برجستگی و سنگینی

مزایا و معایب چاپ زول

ویژگی‌های برتر چاپ زول به نسبت باقی روش‌های چاپ

ویژگی‌های مختلفی در چاپ زول وجود دارد که موجب شده این روش چاپی فوق‌العاده نسبت به دیگر روش‌ها محبوب باشد. مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • مقاومت بالا در زمان شستشو
  • بدون هیچ‌گونه محدودیتی در چاپ و رنگ
  • عمر طولانی
  • هزینه مناسب و به‌صرفه
  • قابل‌انجام در کارگاه‌های مختلف

سخن پایانی

یکی از بهترین روش‌هایی که برای چاپ روی لباس وجود دارد چاپ زول روی پارچه است. چاپ زول نوعی روش جدید است که همانند چاپ سیلک است. در واقع در این روش به‌جای استفاده از رنگ‌های پایه آب از رنگ‌های پایه نفتی استفاده می‌کنند که موجب شده مزایای مختلفی برای آن ایجاد شود. در این مقاله به بهترین شکل شما را با چاپ زول روی لباس آشنا کردیم و امیدواریم که به‌تمامی سؤالات شما پاسخ داده باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 9 =