بلاگ

علت جوییدن لباس در کودکان چیست؟

جوییدن لباس

یکی از مشکلات رایجی که برای کودکان رخ می‌دهد جوییدن لباس در کودکان است. جویدن لباس یکی از عادات بسیار بد در کودکان است که می‌تواند علاوه بر آسیب‌زدن به لباس موجب به‌خطرافتادن سلامت کودک شود. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی رخ‌داده و شاید حتی از روی عادت باشد. برای این که بتوانید دقیق‌تر جلوی این مشکل را بگیرید باید ابتدا با دلایل این موضوع آشنا شده و سپس راهکارهایی را در نظر بگیرید تا هر چه سریع‌تر چنین مشکلی را در کودک خود برطرف کنید.

همراه ما باشید تا در این مقاله به بررسی دقیق این راهکارها بپردازیم. شما می‌توانید برای خرید لباس کودکان یک تا دو سال یا حتی بزرگتر از محصولات فروشگاه توتوکید دیدن کرده و شیک‌ترین ست‌ها با قیمتی مناسب را برای آن‌ها خریداری کنید.

جوییدن لباس توسط کودکان

مشکلات مختلفی ممکن است برای کودکان رخ دهد. این مشکلات همیشه مربوط به مشکلات سلامتی نبوده و همیشه به بدن مربوط نمی‌شوند. در واقع برخی از این مشکلات عاداتی اشتباه هستند که کودکان به‌غلط آن‌ها را در پیش گرفته و یکسره آن را انجام می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین این مشکلات جوییدن لباس کودک است. در برخی مواقع مشاهده می‌شود که برخی از کودکان اقدام به جویدن آستین یا یقه لباس خود می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا لباس کودک خراب شده و در برخی از شرایط نیز کودک مریض شود؛ زیرا ممکن است لباس آلوده به باکتری‌ها و میکروب‌های مختلف بوده و الیاف آن وارد معده کودک شود.

به همین دلیل اگر دیدید که کودکان شروع به جوییدن یقه یا آستین لباس خود کرد هر چه زودتر جلوی آن را گرفته و سعی کنید که این عادت بد را از وی دور کنید. البته این را هم باید بدانید که استفاده از خشم و عصبانیت هرگز نمی‌تواند در این امر به شما کمک کند. باید با آرامش روش‌هایی را به کار بگیرید که در ترک این عادت برای کودک شما کمک مؤثر کند.

علت‌های جوییدن لباس

قبل از این که نسبت به استفاده از هر تکنیک یا راهکاری برای از بین بردن عادت جوییدن لباس در کودکان اقدام کنید باید علت این موضوع را بدانید. علل مختلفی وجود دارند که ممکن است کودک لباس خود را بجود. آشنایی با این روش‌ها دانش شما در رابطه با این موضوع بیشتر کرده و کمک می‌کند تا لباس جوییدن در کودک را سریع‌تر و بهتر از بین ببرید. مهم‌ترین علت‌هایی که موجب جوییدن لباس در کودکان می‌شود عبارت‌اند از:

  • جوییدن لباس از روی گرسنگی و احساس نیاز به غذا
  • انجام از سر عادت و برای تمرکزکردن
  • جوییدن لباس زمان دندان‌درآوردن برای تسکین درد لثه در کودک
  • لباس جوییدن در کودک به دلیل داشتن استرس و اضطراب
  • جوییده شدن لباس به دلیل عصبانیت در کودک
  • ابتلا به اختلال ADHD، اوتیسم و…
  • تأخیر در رشد
  • و برخی دلایل دیگر…

هر کدام از این دلایل نگرانی‌های خاص خود را داشته و ترفندهای مختلفی برای از بین بردن این عادت برای آن‌ها وجود دارد. به‌طور مثال اگر جوییدن لباس در کودکان به دلیل استرس باشد، باید عامل استرس در کودک را پیدا کرده و سپس آن را از بین ببرید.

اطلاعات بیشتر  6 تفاوت خرید لباس پسرانه و دخترانه+نکات افزایش اعتماد به نفس

باید بابت این قضیه نگران باشیم؟

یکی از نگرانی‌هایی که والدین در رابطه با جوییدن لباس در کودکان خود دارند این است که آیا باید نگران این موضوع باشند یا خیر؟ در رابطه با این موضوع باید گفت که بله؛ باید نگران کودک خود باشید. درست است که کودکان برخی از کارها و عادات اشتباه را به دلیل سن کم خود انجام می‌دهند؛ اما این موضوع بدین معنا نیست که انجام هر کاری برای کودک عیب و ایرادی نداشته باشد.

در برخی از شرایط ممکن است این موضوع به دلایل بسیار خاصی ایجاد شده باشد. همان‌طور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم، دلایل مختلفی برای لباس جوییدن در کودکان وجود دارد. برخی از این دلایل می‌توانند نشان‌دهنده اختلال‌های جدی درون روان کودک بوده و این موضوع باید توسط والدین جدی گرفته شود. مهم‌ترین پیشنهاد که برای والدین داریم این است که برای درمان این مشکل در کودکان خود از یک مشاور کمک بگیرند.

مشاور می‌تواند با کودک صحبت کرده و مشکلاتی که در روح و روان وی وجود دارد را تشخیص دهد. چنین امری به شما کمک می‌کند در کمترین زمان این مشکل را برطرف کنید. از طرفی اگر مشاور مشکل رشد را برای کودک شما تشخیص داد باید به متخصص کودک مراجعه کرده و این مشکل را برطرف کنید.

راهکارهای ترک جوییدن لباس

متأسفانه، برخی از والدین مشکل جوییدن لباس در کودکان را جدی نگرفته و فکر می‌کنند که این موضوع یک عادت عادی کودکانه است؛ اما باید گفت که هرگز این‌طور نیست. اگر دیدید که کودک شما دوستان عزیز در سنی که اصلاً چیزی در دهان خود قرار نمی‌دهد (بالاتر از 3 سال) شروع به جوییدن لباس می‌کند، باید هر چه زودتر با استفاده از راهکارهای مختلف این موضوع را رفع کنید. در چنین شرایطی می‌توانید از روش‌های متنوعی بهره بگیرید تا به سرعت مشکل را برطرف کنید. مهم‌ترین راهکارهایی که برای این کار وجود دارند عبارت‌اند از:

راهکارهای ترک جوییدن لباس

  1. صحبت با کودک

یکی از ترفندهایی که می‌تواند به شما دوستان عزیز کمک کند تا مشکل جوییدن لباس در کودکان را برطرف کنید صحبت‌کردن با کودک است. صحبت‌کردن با کودک یکی از ساده‌ترین اما مؤثرترین روش‌هایی است که می‌توانید با کمک آن مشکلات مختلفی را در کودک برطرف کنید.

در واقع صحبت‌کردن با کودک می‌تواند مخزن اسرار وی را بازکرده و کمکی فوق‌العاده در سلامت روانی کودک داشته باشد. سعی کنید در چنین شرایطی حس همدردی را با کودک خود ایجاد کنید؛ اگر به وی بگویید که اگر این کار را انجام بدهد فرزند بدی است، او هرگز دلیل این موضوع را به شما نگفته و حس بدی پیدا خواهد کرد.

به‌طور مثال بهتر است بگویید که من احساس می‌کنم تو هر چند وقت یکبار لباس خودت را مکیده یا می‌جوی؛ چه دلیلی باعث شده این کار را بکنی؟ این سوال می‌تواند به‌طور مؤثر روی احساسات کودک شما تأثیر داشته و پاسخی که به‌دنبال آن هستید را به شما ارائه دهد. پرسیدن این موضوع که در کجا و چه زمان‌هایی جوییدن لباس را انجام می‌دهد نیز می‌تواند برای شناخت بیشتر دلیل این موضوع مؤثر باشد.

  1. رفع گرسنگی کودک

روشی مؤثر که می‌تواند به از بین بردن عادت جوییدن لباس در کودکان کمک کند رفع گرسنگی کودک است. اگر توجه کرده باشید یکی از دلایلی که می‌تواند باعث لباس جوییدن در هر کودکی شود گرسنگی است.

این دلیل بسیار ساده و رایج بوده و کودکان برای این که احساس گرسنگی را کمتر کنند این کار را انجام می‌دهند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لباس کودک و سلامت وی، بهتر است پس از مشاهده این موضوع غذایی مفید یا مقدار کمی از خوراکی موردعلاقه کودک را به وی داده تا با میل‌کردن آن رغبت کودک برای جوییدن لباس خود کمتر شود.

  1. رفع بی‌قراری کودک

اگر به دلایلی که برای جوییدن لباس در کودکان وجود دارد توجه کرده باشید، یکی از مهم‌ترین این دلایل وجود استرس یا اضطراب در کودک است. اگر استرس و اضطراب در کودک ایجاد شود نمی‌تواند به‌راحتی آرامش خود را حفظ کرده و از یک عاملی برای سرگرم‌کردن خود استفاده می‌کند.

اطلاعات بیشتر  مزایای خرید آنلاین لباس بچه گانه

شما می‌توانید با استفاده از روش‌هایی متنوع آرامش را به کودک خود باز گردانید. برای رفع بی‌قراری در کودک می‌توانید آن را با فیلم یا سرگرمی موردعلاقه‌اش سرگرم کرده یا با وی بازی کنید.

  1. سرگرم‌کردن کودک با اسباب‌بازی

در برخی از شرایط جوییدن لباس در کودکان به دلیل سررفتن حوصله است. این دلیل را می‌توان یکی از دلایل رایج و بی‌خطرترین دلایل لباس جوییدن کودک دانست. اگر دیدید که کودک شما خیلی بی‌حوصله جایی نشسته و لباس خود را می‌جود باید آن را با استفاده از اسباب‌بازی‌های موردعلاقه‌اش سرگرم کنید. استفاده از اسباب‌بازی می‌تواند حواس کودک را پرت کرده و تمرکز آن را بیشتر به سمت رنگ و شکل اسباب‌بازی ببرد.

  1. رفع استرس کودک

استرس از دلایلی است که می‌تواند موجب جوییدن لباس در کودکان شود. این عامل را باید یکی از مهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین دلایلی که باعث لباس جوییدن در کودکان می‌شود قلمداد کنید. برای رفع استرس در کودک باید ابتدا به دنبال دلیل استرس در کودک باشید.

دلایل مختلفی می‌توانند باعث استرس در کودک شوند؛ درد دندان، استرس دکتر، دعوا و تنبیه‌شدن توسط والدین و… از مهم‌ترین دلایل ایجاد استرس و اضطراب در کودکان هستند. بهره‌گیری از روش‌های مختلف مانند موسیقی، صحبت‌کردن با کودک و… می‌تواند به‌راحتی استرس در کودک را از بین ببرد.

  1. صحبت با متخصص کودکان

اگر تمامی روش‌ها و ترفندهای بالا را برای از بین بردن عادت جوییدن لباس در کودکان بررسی و انجام دادید؛ اما باز هم نتیجه‌ای نگرفتید پیشنهاد می‌شود که به یک متخصص کودک مراجعه کنید. در برخی از شرایط ممکن است والدین توانایی تشخیص دلیل جوییده شدن لباس توسط کودک را ندانند.

در این شرایط متخصص کودک که هم به روان و احساسات کودک و هم به شرایط بدنی آن مسلط است، شرایط مختلف را بررسی کرده و دلیل ایجاد چنین عادتی را پیدا کند. پس از پیداکردن این دلیل روش‌هایی به شما پیشنهاد داده می‌شود که ممکن است استفاده از برخی قرص یا شربت‌ها نیز در میان آن‌ها وجود داشته باشد.

سخن پایانی

یکی از مشکلاتی که بیشتر والدین امروزه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند جوییدن لباس در کودکان است. در این شرایط کودک بدون دلیل خاصی شروع به لباس جوییدن کرده و آستین یا یقه خود را می‌جود. برخی از والدین فکر می‌کنند که این امر دلیل خاصی نداشته و می‌تواند به دلیل کودکی‌کردن فرزندشان باشد.

اما باید گفت که هرگز اینگونه نبوده و دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد. مهم‌ترین دلایلی که می‌توانند باعث لباس جوییدن در کودک شوند را در این مقاله با هم بررسی کردیم و روش‌هایی را نیز به شما ارائه دادیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید به‌راحتی جوییدن لباس در کودک خود را از بین ببرید.

به عنوان اخرین حرف اگر کودک دچار اگزما هست بهتر است برای لباس کودک یکسری از موارد را رعایت کنید و برای اطلاع از این موارد بهتر است از طریق لینک مقاله ی مورد نظر را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 1 =