بلاگ

پاک‌کردن قطره آهن از روی لباس کودک

لکه روی لباس کودک

یکی از مشکلاتی که بیشتر برای لباس کودکان رخ می‌دهد لکه‌دار شدن لباس آن‌ها است. کودکان معمولاً زمان غذاخوردن بازیگوشی زیادی کرده و به همین دلیل میزان زیادی از لکه‌ها روی لباس آن ایجاد می‌شود. یکی از موادی که کودکان برای سلامت بدن خود و افزایش میزان آهن مصرف می‌کنند قطره آهن است. این قطره فوق‌العاده مهم برای کودکان از ساختار مهمی تشکیل شده و درون خود از میزان زیادی آهن برخوردار است.

اگر تابه‌حال به کودک خود قطره آهن داده باشید قطعاً دیده‌اید که این قطره لکه‌های زیادی روی لباس کودکان شما ایجاد می‌شود. این قطره مهم که در ۶ماهه اول زندگی کودکان مورد استفاده آن‌ها قرار می‌گیرد در صورتی که روی لباس آن‌ها ریخته شود لکه‌ای رنگی روی لباس خواهد گذاشت. پاک‌کردن این لکه کمی سخت و زمان بر است.

به همین دلیل والدین به دنبال روش‌هایی می‌گردند که به کمک این روش‌ها لکه قطره آهن را از روی لباس کودک خود پاک کنند. اگر شما هم به دنبال روشی برای پاک‌کردن قطره آهن هستید می‌توانید از مطالبی که در این مقاله ارائه می‌شود استفاده کنید.

پاک‌کردن قطره آهن از روی لباس

دلایل نیاز به قطره آهن در کودکان

قبل از هر چیزی بهتر است به یک نکته مهم بپردازیم. این نکته مهم دلایلی است که کودکان از قطره آهن استفاده می‌کنند. اگر شما هم یک کودک نوزاد یا یک تا دو سال داشته باشید می‌دانید که استفاده از قطره آهن در ۶ماهه اول زندگی این کودکان بسیار مهم است. در صورتی که آهن بدن کودکان کم شود، گلبول‌های قرمز خون کوچک و رنگ‌پریده شده و نمی‌توانند اکسیژن کافی را به نقاط مختلف بدن برسانند.

در چنین شرایطی کودک دچار کم‌خونی خواهد شد. به همین دلیل کودک باید از قطره آهن استفاده کند. مصرف قطره آهن موجب می‌شود تا میزان آهن بیشتری به بدن رسیده و جذب گلبول‌های قرمز می‌شود. عوارضی که می‌تواند نشان‌دهنده نیاز داشتن کودک به قطره آهن باشد موارد زیر هستند:

  • کاهش توان سیستم ایمنی در بدن
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مسری مانند سرماخوردگی و آنفولانزا و…
  • کم‌خونی
  • ضعف در عضلات
  • آهسته شدن سرعت رشد کودک

مصرف آهن در سنین مختلف کودک باید به شکل متفاوتی انجام بگیرد. در صورتی که به دنبال سلامت کودک خود هستید و می‌خواهید به بهترین شکل آهن موردنیاز بدنش را تنظیم کنید باید در هر سن به میزان خاصی قطره آهن به کودک خود بدهید. این میزان برای کودکان 7 الی ۱۲ماهه معادل 11 میلی‌گرم، کودکان 1 تا 3 سال 7 میلی‌گرم، 4 تا 8 سالگی 10 میلی‌گرم و… است. در واقع هر چه سن بالاتر برود در صورت نداشتن کمبود آهن، قطره کمتری نیاز خواهید داشت.

توجه لازم هنگام دادن قطره آهن

اگر کودک خردسال دارید و می‌خواهید به آن قطره آهن دهید باید نکات مختلفی را برای این کار در نظر داشته باشید. مصرف قطره آهن برای کودکان بسیار مفید است؛ اما توجه‌نکردن به برخی از نکات می‌تواند نتایجی آزاردهنده برای شما داشته باشد.

از مهم‌ترین نکاتی که باید برای این کار به آن توجه کنید استفاده از یک پیش‌بند مخصوص است؛ این پیش‌بند از ریختن قطره روی لباس کودک جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر باید هنگام ریختن قطره درون دهان کودک دهان وی را بازکرده تا قطره آهن روی دندان کودک نریزد.

ریختن قطره آهن روی دندان کودک می‌تواند باعث لکه‌دار شدن دندان کودک شود. به همین دلیل باید تمام سعی خود را بکنید که قطره علاوه بر نریختن روی دندان، روی لباس نریزد؛ پاک‌کردن قطره آهن از روی لباس کمی زمان بر است؛ اما ترفندهای خوبی برای این کار وجود دارد.

روش‌های پاک‌کردن قطره آهن

در صورتی که می‌خواهید به پاک‌کردن قطره آهن لباس بپردازید می‌توانید از روش‌های مختلفی برای این کار بهره ببرید. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای پاک‌کردن لکه از لباس کمک بگیرید. استفاده از این روش‌ها علاوه بر ساده‌کردن کار شما زمان پاک‌کردن قطره آهن می‌تواند از خراب‌شدن بافت لباس کودک نیز جلوگیری کند. با این روش‌ها آشنا شوید تا به بهترین شکل لباس کودک را از قطرات آهن پاک کنید. از بهترین این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اطلاعات بیشتر  ترفند ست کردن لباس‌های چهارخانه

روش‌های پاک‌کردن قطره آهن

  • پاک‌کردن قطره آهن با ماست

یکی از بهترین روش‌هایی که برای پاک‌کردن قطره آهن از روی لباس کودک وجود دارد می‌توان به استفاده از ماست اشاره کرد. شاید در ابتدا فکر کنید که ماست چگونه می‌تواند به این کار کمک کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که ماست از مواد مختلفی تشکیل شده که می‌توانند آهن را درون خود حل کنند.

به طور کلی اکثر لبنیات چنین ویژگی را در خود دارند؛ اما در ماست می‌توان بهتر و بیشتر از آن استفاده کرد. اگر می‌خواهید که لکه قهوه‌ای آهن را از روی لباس کودک خود پاک کنید باید ابتدا کمی ماست را روی قسمت لکه‌دار شده اضافه کنید.

پس از این کار با استفاده از یک مسواک کهنه لکه را سابیده و سپس آن را به مدت 15 دقیقه کنار بگذارید. پس از گذشت 15 دقیقه لباس را با آب گرم شسته و نتایج فوق‌العاده‌ای که برای لباس رقم خورده را مشاهده کنید.

  • پاک‌کردن قطره آهن با جوش‌شیرین

روش دیگری که می‌تواند به پاک‌کردن قطره آهن از لباس کودک کمک کند استفاده از جوش‌شیرین است. شما می‌توانید به کمک جوش‌شیرین به‌راحتی قطرات آهن را از روی لباس کودک پاک کنید. اگر با جوش‌شیرین آشنایی داشته باشید می‌دانید که این ماده کاربردی دارای خاصیت پاک‌کنندگی فوق‌العاده‌ای است. از جوش‌شیرین می‌توان برای سفیدکردن کفش، باز کردن لوله سینک و… استفاده نمود.

ترکیب جوش‌شیرین با مواد مختلف می‌تواند خاصیت پاک‌کنندگی فوق‌العاده‌ای پیدا کرده و به‌راحتی انواع لکه را از روی لباس پاک کند. برای این کار بهتر است که جوش‌شیرین را با مقداری آبلیمو ترکیب کرده و سپس روی لکه آهن قرار دهید. پس از این کار باید با استفاده از یک مسواک کهنه لکه را سابیده و پس از 15 دقیقه آن را با گرم بشویید.

  • پاک‌کردن قطره با آبلیمو

پاک‌کردن قطره آهن یا هر لکه‌ای از روی لباس کودک با استفاده از آبلیمو کار بسیار راحتی است. در واقع اولین روشی که افراد برای پاک‌کردن انواع لکه‌ها به ذهنشان می‌رسد استفاده از آبلیمو برای از بین بردن و پاک‌کردن لکه از لباس است. اما چرا؟ همان‌طور که می‌دانید آبلیمو خاصیت اسیدی داشته و به همین دلیل نسبت به مواد مختلف کمی تهاجمی‌تر است. اگر توجه کرده باشید استفاده از آبلیمو در باز کردن لوله‌های گرفته شده، لایه‌برداری پوست و… بسیار مهم است.

به همین دلیل می‌توانید برای پاک‌کردن انواع اندازه و شدت لکه قطره آهن از روی لباس خود از آبلیمو کمک بگیرید. برای این کار ابتدا کمی آبلیمو را روی قطره ریخته و سپس با استفاده از اسفنجی نرم یا اسکاچ ظرف‌شویی آن را روی لکه پخش کنید. این کار می‌تواند آبلیمو را به نکات مختلف لکه وارد کرده و مولکول‌های آن را از هم تجزیه کند.

  • پاک‌کردن قطره آهن با صابون لباسشویی

استفاده از صابون لباسشویی روشی دیگر برای پاک‌کردن لکه از روی لباس است. صابون لباسشویی ماده‌ای فوق‌العاده قوی برای پاک‌کردن انواع لکه و کثیفی است. در واقع کاربرد این صابون برای مواقعی است که می‌خواهید با استفاده از دستان خود لباس را بشویید.

نکته مهمی که در رابطه با صابون لباسشویی وجود دارد این است که این صابون فوق‌العاده نسبت به دیگر موادی که در ماشین لباسشویی استفاده می‌شوند قدرت بالاتری دارد. به دلیل مواد تشکیل‌دهنده قوی این صابون استفاده از آن برای پاک‌کردن انواع لکه‌ها از لباس بسیار کاربردی است.

اگر لباس کودک شما با استفاده از روش‌های بالا تمیز نشد، می‌توانید برای پاک‌کردن قطره آهن از روی لباس آن‌ها از صابون لباسشویی دستی کمک بگیرید. استفاده از این صابون راحت بوده و تنها کافی است به همراه آب گرم استفاده شود.

  • پاک‌کردن قطره آهن با سرکه

سرکه روشی مؤثر و محبوب برای پاک‌کردن انواع لکه است. در واقع سرکه قدرت پاک‌کنندگی بسیار بالایی دارد و همین موضوع نیز باعث شده تا بتوان از آن برای پاک‌کردن انواع لکه‌های مختلف استفاده کرد. به طور مثال اگر کفش سفیدرنگی دارید که روی آن لکه‌های سیاه‌رنگ فراوانی دارد، می‌توانید از سرکه برای پاک‌کردن این لکه‌ها استفاده کنید.

پاک‌کردن قطره آهن از روی لباس کودک با کمک سرکه کار راحتی می‌شود. این قطره فوق‌العاده به شکلی است که می‌تواند به درون ساختار قطره آهن وارد شده و با فشار به پیوندهای مولکولی آن، قسمت‌های مختلف را از هم تجزیه کند. چنین موضوعی می‌تواند به پاک‌شدن راحت‌تر لکه آهن و انواع لکه از روی لباس کمک فوق‌العاده‌ای بکند. برای این کار بهتر است کمی سرکه سفید را روی لکه ریخته و پس از مدتی ماندن سرکه روی لکه آن را با آب گرم بشویید.

  • استفاده از استیکرها بر روی لباس

علاوه بر روش‌های فوق‌العاده‌ای که برای پاک‌کردن قطره آهن از روی لباس کودک وجود دارد، می‌توانید از روش‌هایی نیز برای پنهان‌کردن این لکه‌ها کمک بگیرید. لکه لباس در برخی مواقع ممکن است که پاک نشود. به طور مثال اگر مقدار زیادی لکه آهن روی لباس کودک ریخته باشد که مدت‌زمان زیادی نیز از این موضوع گذشته، معمولاً نمی‌توان به این راحتی‌ها این لکه را پاک کرد.

اطلاعات بیشتر  آداب و رسوم و لباس شب یلدا

اگر موفق به پاک‌کردن این لکه‌ها نشدید، جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. می‌توانید به‌جای این که روش‌های سفت‌وسخت را برای این کار پیش بگیرید، تنها از چندین استیکر یا همان برچسب لباس استفاده کنید. تعدادی استیکر کوچک و کودکانه تهیه کنید و آن را روی لکه‌ها بچسبانید.

  • استفاده از وایتکس در لباس‌های سفید

و اما آخرین روشی که برای پاک‌کردن قطره آهن از روی لباس کودک وجود دارد استفاده از وایتکس است. بهترین و قوی‌ترین ماده‌ای که برای پاک‌کردن لکه از روی لباس کودکان وجود دارد وایتکس است. این روش بسیار قوی بوده و باید به‌دقت انجام شود.

در صورتی که از وایتکس استفاده کنید لباس نسبت به هر گونه لکه یا رنگی حساس می‌شود. استفاده بیش از اندازه از وایتکس نیز می‌تواند باعث زردشدن لباس شود. پس سعی کنید به مقدار بسیار کم و تنها در قسمت لکه‌دار شده از وایتکس استفاده کنید.

روش‌های اشتباه پاک‌کردن

علاوه بر روش‌های فوق‌العاده‌ای که برای پاک‌کردن لکه از لباس کودک وجود دارد، والدین برای پاک‌کردن قطره آهن از روش‌های اشتباهی نیز برای این کار استفاده می‌کنند. چنین موضوعی می‌تواند موجب ازبین‌رفتن بافت زیبای لباس شود.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر کاری با اشتباهات رایجی که والدین برای شستشو یا پاک‌کردن قطره آهن از لباس کودک می‌کنند آشنا شوید تا آن‌ها را روی لباس کودک انجام نداده و به لباس آسیبی وارد نکنید. از مهم‌ترین این اشتباهات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیر شستن لباس

یکی از اشتباهاتی که اکثر والدین برای پاک‌کردن قطره آهن مرتکب می‌شوند دیر شستن لکه لباس است. همان‌طور که می‌دانید سرعت در پاک‌کردن لکه‌ها بسیار اهمیت دارد. هر گونه لکه‌ای که به‌سرعت و بلافاصله از روی لباس پاک نشده و مدت‌زمان زیادی در بافت آن وارد شده و بین بافت باقی می‌ماند. این موضوع پاک‌شدن لکه را بسیار سخت و دشوار می‌کند. در برخی از موارد اگر لکه خیلی قدیمی شود، پاک‌کردن آن تقریباً غیرممکن خواهد شد.

  • استفاده از پارچه خیس برای تمیزکردن

برخی از والدین فکر می‌کنند که استفاده از پارچه خیس می‌تواند به پاک‌کردن لکه از لباس کمک کند. اگر در فکر پاک‌کردن قطره آهن از روی لباس کودک هستید استفاده از پارچه خیس نمی‌تواند به شما کمک کند. مولکول‌هایی که درون قطره آهن وجود دارد رنگی قوی داشته و به این راحتی‌ها پاک نمی‌شود. به‌جای استفاده از دستمال یا پارچه خیس می‌توانید از روش‌های قوی‌تری که در قسمت بالا با هم بررسی کردیم استفاده کنید.

  • استفاده از لباسشویی

استفاده از لباسشویی تأثیر آن‌چنانی در پاک‌کردن قطره آهن ندارد. در صورتی که لباس کودک شما دچار قطره آهن شده و آن را درون ماشین لباسشویی بیندازید، لکه از روی لباس کودک پاک نخواهد شد. موادی که در پودر یا مایع لباسشویی استفاده می‌شوند نسبت به دیگر مواد شوینده لباس ملایم‌تر هستند.

مواد ملایم نیز توانایی پاک‌کردن این لکه را ندارند. پیشنهاد می‌کنیم که به‌جای استفاده از ماشین لباسشویی از صابون لباسشویی دستی استفاده کنید. این صابون دارای قدرت پاک‌کنندگی بالایی بوده و می‌تواند به‌راحتی انواع لکه کهنه را از روی لباس شما پاک کند.

استفاده از لباسشویی برای شستن لباس

سخن پایانی

یکی از مشکلاتی که برای لباس کودکان در زمان‌های مختلف رخ می‌دهد ایجاد لکه قطره آهن است. قطره آهن ماده‌ای مهم و موردنیاز بدن کودک است که باید به طور مرتب مصرف شود. در صورتی که این قطره روی لباس کودک بریزد، پاک‌کردن آن کمی دشوار خواهد شد. در این مقاله سعی کردیم تا بهترین روش‌هایی که برای پاک‌کردن قطره آهن از روی لباس وجود دارد بپردازیم. می‌توانید به کمک این روش‌ها به‌راحتی هر لکه‌ای که روی لباس کودکتان ایجاد شده را پاک کنید.

به عنوان اخرین نکته اگر کودک شما عادت به جوییدن لباس خود دارد بهتر است برای از بین بردن این عادت مقاله‌ی علت های جوییدن لباس در کودکان را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 17 =