بلاگ

نحوه رنگ کردن لباس در خانه + وسایل و نکات قبل از رنگ کردن لباس

نحوه رنگ کردن لباس در خانه

مدل‌های مختلفی از لباس راحتی در بازار وجود دارد. شما می‌توانید با خرید مدل‌های متنوع لباس راحتی، بسیاری از لباس‌هایی که می‌خواهید را تأمین کنید. اما در برخی از شرایط ممکن است زمان خرید لباس راحتی زنانه مدل مدنظر خود را پیدا نکنید. به طور مثال ممکن است مدل مدنظر شما طرح یا رنگ خاصی داشته باشد. برای این که بتوانید این مشکل را برطرف کنید می‌توانید از عمل رنگ کردن لباس کمک بگیرید.

رنگ کردن لباس راحتی یکی از راحت‌ترین کارهایی است که می‌توانید با لباس خود انجام دهید. این نکته را فقط باید بدانید که برای انجام این کار به نکات مختلفی نیاز دارید. همراه ما باشید تا در ادامه بیشتر درباره رنگ کردن لباس با هم صحبت کنیم.

رنگ کردن لباس بدون نیاز به تجهیزات خاص

یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین کارهایی که می‌توانید برای لباس راحتی خود انجام دهید این است که به رنگ کردن لباس راحتی بپردازید. رنگ کردن لباس یک امر بسیار مهم است که با کمک آن می‌توانید طرح‌ها و نقش‌های مختلف را روی لباس راحتی خود طراحی کنید.

این موضوع می‌تواند به زیباتر شدن و خاص شدن لباس شما کمک کند. برای این که بتوانید لباس راحتی خود را به بهترین شکل رنگ کنید، به تجهیزات خاصی نیاز ندارید. در واقع فقط به تعدادی ابزار ساده نیاز دارید که باید آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر بخرید.

رنگ کردن لباس بدون نیاز به تجهیزات

وسایل موردنیاز رنگ کردن لباس

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای رنگ کردن لباس در نظر بگیرید، وسایل موردنیاز مختلف برای انجام این کار است. برای این که بتوانید به بهترین شکل رنگ کردن لباس را انجام دهید، باید وسایل مختلفی را آماده کنید که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

وسایل موردنیاز رنگ کردن لباس

رنگ مخصوص پارچه

اولین چیزی که برای رنگ کردن لباس راحتی به آن نیاز دارید رنگ مخصوص پارچه است. یک اشتباهی که بسیاری از افراد زمان رنگ کردن لباس راحتی مرتکب می‌شوند این است که به‌جای استفاده از رنگ پارچه از رنگ‌های معمولی استفاده می‌کنند.

نگ‌های معمولی نمی‌توانند به بهترین شکل جذب پارچه شوند؛ به همین دلیل ممکن است پس از یک شستشو از بین رفته و به‌سادگی طرح رنگ شده را خراب کنند. رنگ‌های مخصوص پارچه سازگاری بالایی با پارچه‌ها دارند و می‌توانند به‌راحتی در الیاف پارچه نفوذ کنند.

لباس موردنظر

وسیله دیگری که برای رنگ کردن لباس راحتی به آن نیاز دارید یک عدد لباس راحتی است. مدل‌های مختلفی از لباس‌ها در بازار وجود دارند که می‌توانید با خرید آن‌ها به بهترین شکل یک لباس جذاب برای خودتان طراحی کنید.

نکته مهم اینجا است که این لباس‌ها در اشکال و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند. شما باید بسته به رنگ و طرح مدنظر خود یک لباس باکیفیت مناسب و رنگ سازگار انتخاب کنید. بهترین لباس‌ها برای رنگ‌آمیزی تیشرت‌های سفیدرنگ هستند.

دستکش عایق

کار دیگری که باید برای رنگ کردن لباس راحتی انجام دهید این است که دستکش عایق بخرید. خرید یک دستکش عایق مهم‌ترین کاری است که برای رنگ کردن لباس خود به آن نیاز خواهید داشت. اما چرا؟ دلیل این که پیشنهاد می‌شود زمان رنگ کردن از دستکش عایق استفاده کنید این است که زمان رنگ کردن لباس، از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها ممکن است ساختار پوست شما را از بین برده و موجب ایجاد حساسیت‌های مختلف شوند. به همین دلیل بهتر است از دستکش‌های عایق برای این کار کمک بگیرید.

تشت یا وان

اگر می‌خواهید که به راحت‌ترین شکل ممکن لباس خود را رنگ کنید، باید از یک تشت یا وان باکیفیت استفاده کنید. تست‌های پلاستیکی برای این کار مناسب هستند. سعی کنید یک تشت متوسطی بخرید که تمام لباس در آن جا شده و رنگ توانایی پخش‌شدن در لباس را داشته باشد.

این موضوع بسته به هدف شما متفاوت است؛ اگر می‌خواهید که تنها بخش‌هایی از لباس را رنگ کنید، باید تشتی پهن بخرید که بتوانید در آن لباس را کامل باز کنید. اما در شرایطی که می‌خواهید کل لباس را یک‌رنگ رنگ‌آمیزی کنید، می‌توانید از تشت‌های عمیق نیز استفاده کنید.

قاشق یا همزن پلاستیکی

ابزار مهمی که هر کسی برای رنگ کردن لباس راحتی در هر مدلی به آن نیاز خواهد داشت قاشق یا همزن پلاستیکی است. با استفاده از قاشق و همزن پلاستیکی می‌توانید به‌راحتی رنگ را درون تشت ریخته و آن را هم بزنید. پیشنهاد می‌شود که از قاشق یا همزن‌های فلزی استفاده نکنید.

رنگ مخصوص پارچه به شکلی است که به این راحتی‌ها پاک نمی‌شود. به همین دلیل در صورت رنگی شدن پارچه، پاک‌کردن آن کار سخت و زمان‌بری خواهد بود. پیشنهاد می‌شود از قاشق یا همزن پلاستیکی برای این کار استفاده کنید تا پس از اتمام رنگ کردن لباس راحتی، قاشق را دور بیندازید.

نمک یا سرکه

مورد دیگری که برای رنگ کردن لباس به آن نیاز خواهیم داشت، نمک یا سرکه است. نمک یا سرکه دو مورد از موادی هستند که در رنگ‌ها تأثیرگذاری بالایی داشته و می‌توانند به رنگ‌پذیری لباس کمک کنند. این موضوع بسته به نوع پارچه متفاوت است. به طور مثال اگر بخواهید گیرایی رنگ در پارچه‌های پنبه‌ای را بیشتر کنید، باید از نمک استفاده کنید. به‌هرحال نمک و سرکه در هر خانه‌ای یافت می‌شود.

اطلاعات بیشتر  10 نکته طلایی در خرید لباس‌های دخترانه

آب و حوله

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای رنگ کردن لباس راحتی به آن نیاز دارید آب است. اگر می‌خواهید رنگ را آماده‌سازی کرده و لباس را بخیسانید، باید از آب کمک بگیرید. همچنین باید میزان آبی را برای تمیزکردن محیط و سطح کار موردنظرتان آماده کنید.

استفاده از یک حوله قدیمی برای پاک‌کردن وسایل و سطح کار می‌تواند کاربردی باشد. باید یک حوله قدیمی پیدا کرده و به کمک آن رنگ‌هایی که در سطح محیط یا تشت قرار گرفته‌اند را به‌راحتی و با مواد شوینده پاک کنید.

پیش‌بند یا لباس کهنه

اما آخرین وسیله یا ابزاری که پیشنهاد می‌شود برای رنگ کردن لباس راحتی از آن بهره ببرید پیش‌بند یا یک لباس کهنه است. پیش‌بند نوعی لباس است که از گردن شما آویزان شده و تمامی سطح لباس شما که در معرض رنگ قرار گرفته را می‌پوشاند.

زمانی که لباس راحتی خود را رنگ می‌کنید، ممکن است رنگ به لباس شما بپاشد؛ به همین دلیل برای جلوگیری از این موضوع پیشنهاد می‌شود که از یک لباس کهنه یا پیش‌بند زمان رنگ کردن لباس راحتی استفاده کنید. این لباس‌ها بعد از شستشو تمیز نمی‌شوند.

میزان رنگ‌پذیری جنس‌های مختلف لباس

نکته مهمی که باید قبل از رنگ کردن لباس راحتی بررسی کنید جنس پارچه مدنظر است. همان‌طور که می‌دانید مدل‌های مختلفی از پارچه در صنعت مد و لباس قرار گرفته که هر کدام از آن‌ها ساختاری متفاوت و رنگ‌پذیری متفاوتی دارند. رنگ‌پذیری در هر کدام از جنس‌های لباس به شکل زیر است:

میزان رنگ‌پذیری جنس‌های مختلف لباس

نایلون

یکی از پارچه‌های پر فروشی که با آن لباس‌های مختلفی تولید می‌کنند، پارچه نایلونی است. نایلون یکی از محبوب‌ترین و ارزان‌قیمت‌ترین پارچه‌هایی است که برای لباس‌ها وجود دارد. به کمک این پارچه می‌توان لباس‌هایی ارزان قیمت و سبک دوخت.

نکته مهمی که قبل از خرید پارچه نایلونی باید بررسی کنید میزان رنگ‌پذیری این پارچه است. پارچه نایلونی رنگ‌پذیری بسیار پایینی دارد و اصلاً نمی‌توان آن را رنگ کرد. به همین دلیل پیشنهاد نمی‌شود که از پارچه نایلونی برای رنگ کردن لباس استفاده کنید.

ریون

یکی دیگر از پارچه‌هایی که برای تولید لباس‌های محبوب وجود دارد پارچه ریون است. ریون یک‌پارچه مصنوعی بوده و از الیافی مصنوعی تولید شده است. این پارچه محبوب را می‌توانید برای تولید هر لباسی که می‌خواهید استفاده کنید؛ اما نکته مهم اینجا است که رنگ کردن لباس راحتی ریون اصلاً ممکن نیست.

جنس پارچه ریون به شکلی است که اصلاً رنگ را به خود جذب نمی‌کند. همین موضوع نیز باعث شده تا هیچ فردی در امر رنگ کردن لباس از پارچه‌های ریون استفاده نکند. شما نیز بهتر است این کار را از ذهن خود خارج کنید.

پشم

پشم را می‌توان یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین پارچه‌هایی دانست که در صنعت نساجی تولید می‌شوند. پارچه‌های پشمی نوعی پارچه طبیعی بوده و از پشم حیوانات به دست میایند. این پارچه‌ها برای تولید لباس‌های مختلف کاربرد دارند.

از طرفی رنگ‌پذیری این پارچه بسیار بالا بوده و می‌توانید به‌راحتی رنگ‌های مختلف را روی آن پیاده‌سازی کنید. نکته مهم این است که برخلاف رنگ‌پذیری بالا و ماندگاری بالای رنگ در این پارچه، پس از رنگ کردن آن پارچه پشمی بافت خود را ازدست‌داده و فرم زیبایی نخواهد داشت.

نخ

از دیگر پارچه‌هایی که می‌توانید برای رنگ کردن لباس راحتی از آن‌ها استفاده کرده و بهترین نتیجه را کسب کنید، می‌توان به پارچه‌های نخی اشاره کرد. پارچه نخی نوعی پارچه محبوب است که استفاده از آن در صنعت مد بسیار بالا است. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد.

رنگ‌پذیری بالا و ماندگاری مناسب رنگ روی پارچه‌های نخی از مهم‌ترین ویژگی‌های پارچه نخی است که موجب شده استفاده از آن در صنعت هر روز بیشتر و بیشتر شود. شما می‌توانید پارچه نخی را با قیمتی مناسب از فروشگاه‌های مختلف تهیه کنید.

لینن

لینن را می‌توان یکی از محبوب‌ترین پارچه‌ها در صنعت مد و لباس دانست. کاربردهای بسیار زیادی برای پارچه لینن وجود دارد که از مهم‌ترین‌های آن می‌توان به دوخت و تولید انواع مانتو ها اشاره کرد. اکثر مانتوهایی که در بازار مشاهده می‌کنید با پارچه‌های لینن تولید شده‌اند؛ کیفیت این پارچه بالا بوده و میزان رنگ‌پذیری آن نیز بالا است. اما مشکلی که وجود دارد این است که پس از رنگ کردن پارچه لینن، پارچه آب‌رفته و سایز آن کم می‌شود. پس حتماً به این نکته توجه داشته باشید.

پلی‌استر

یکی از محبوب‌ترین مدل‌های پارچه که در صنعت مد و لباس وجود دارد پارچه‌های پلی‌استر هستند. پلی‌استر نوعی پارچه است که از الیاف مصنوعی تولید شده و میزان تعریق در آن کمی بالا است. ارزان قیمت بودن این پارچه موجب شده تا بتوانید از آن برای دوخت لباس‌های مختلف بهره بگیرید.

اما نکته مهم این است که پلی‌استر میزان رنگ‌پذیری پایینی دارد. در واقع برای رنگ کردن این پارچه باید دما در اندازه 280 درجه سانتی‌گراد باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود رنگ کردن لباس راحتی پلی‌استر را به خشک‌شویی‌ها بسپارید.

اطلاعات بیشتر  ترفند ست کردن لباس‌های چهارخانه

ابریشم

پارچه دیگری که در صنعت مد و لباس محبوبیت زیادی داشته و از آن برای تولید لباس‌های مختلفی استفاده می‌شود پارچه ابریشم است. در واقع بهترین و زیباترین پارچه‌ای که می‌توانید برای تولید لباس از آن استفاده کنید پارچه ابریشم است.

می‌توان این را ادعاکردن که بیشترین میزان رنگ‌پذیری در پارچه‌ها متعلق به پارچه ابریشم است. شما می‌توانید با استفاده از پارچه ابریشم لباس راحتی درست کرده و آن را به‌راحتی رنگ کنید. نکته مهم این است که باید حواستان باشد که لباس آب نرفته یا پهن نشود.

نکاتی که قبل از رنگ کردن باید بدانید

برای این که بتوانید به بهترین شکل لباس مدنظر خود را رنگ کنید باید نکات مختلفی را برای این کار بررسی کنید. این نکات می‌توانند به کیفیت رنگ‌شدن لباس راحتی شما کمک کرده و حتی ماندگاری آن را بیشتر کنند. مهم‌ترین این نکات عبارت‌اند از:

نکات قبل از رنگ کردن لباس

توجه به دستورالعمل رنگ

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هر کسی باید قبل از رنگ کردن لباس راحتی به آن توجه کند توجه به دستورالعمل‌های بسته‌بندی رنگ است. همان‌طور که اشاره کردیم برای رنگ کردن لباس راحتی باید از رنگ‌های مخصوص پارچه استفاده کنید.

این رنگ‌ها نوعی خاص از رنگ بوده و باید زمان استفاده از آن دستورالعملی که برای رقیق کردن و استفاده از رنگ وجود دارد را بررسی کنید. در غیر این صورت رنگ کردن لباس به شکلی صحیح و باکیفیت انجام نخواهد گرفت.

استفاده از ماسک تنفسی

پیشنهادی که برای شما عزیزان داریم این است که حتماً قبل از رنگ کردن لباس راحتی یک ماسک تنفسی تهیه کنید. مدل‌های مختلفی از ماسک‌ها وجود دارند که استفاده از هر کدامشان می‌تواند کاربردی باشد. رنگ‌های مخصوص پارچه از ساختاری خاص برخوردار بوده و درون آن‌ها از مواد شیمیایی مختلفی برخوردار است.

به همین دلیل ممکن است زمان رنگ‌آمیزی استنشاق این مواد برای انسان مضر باشد. پیشنهاد می‌شود زمان رنگ کردن لباس از ماسک استفاده کنید تا گازهای این رنگ شما را اذیت نکند. رنگ‌های مخصوص پارچه به شکل پودری بوده و استنشاق آن‌ها برای سیستم تنفسی مضر است.

کمک‌گرفتن از ورقه‌های پلاستیکی

مهم‌ترین نکته‌ای که می‌تواند در رنگ کردن لباس راحتی به شما دوستان عزیز کمک کند استفاده از یک ورقه پلاستیکی زیر لباس است. زمانی که می‌خواهید چیزی را رنگ کنید، ممکن است رنگ به اطراف پیچیده شده و محیط را کثیف کند.

برای این که از رنگی شدن محیط کار جلوگیری کنید بهتر است سطح کار را با ورقه‌های پلاستیکی بپوشانید تا در صورت ریخته‌شدن رنگ، محیط شما رنگی نشود؛ زیرا پاک‌شدن رنگ پارچه از روی سطوح بسیار سخت و زمان بر است. پس حتماً این نکته را در نظر داشته باشید.

تست رنگ

قبل از این که به رنگ کردن لباس راحتی با استفاده از رنگ آماده شده بپردازید، بهتر است رنگ را روی یک‌پارچه قدیمی و بلااستفاده امتحان کنید. ممکن است رنگ آماده شده تناژ رنگی مناسب یا غلظت مناسبی نداشته باشد؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود قبل از اضافه‌کردن رنگ به سطح پارچه آن تست کنید تا ببینید آیا به‌درستی روی لباس قرار می‌گیرد یا خیر. این موضوع می‌تواند کیفیت رنگ کردن لباس و نتیجه آن را به‌شدت بهبود دهد.

بهره‌گیری از تکنیک‌های مختلف رنگرزی

بهره‌گیری از تکنیک‌های مختلف رنگرزی مهم‌ترین کاری است که باید برای رنگ کردن لباس انجام دهید. رنگ کردن لباس امری بسیار مهم و ضروری است که باید بادقت بسیار بالایی انجام دهید. در صورتی که تکنیک‌های مختلف رنگرزی را بلد نیستید، این تکنیک‌ها را تست کرده و بهترین آن‌ها را برای رنگ کردن لباس راحتی انتخاب کنید.

این امر می‌توانید به نحوه رنگ‌شدن لباس و بهبود نتیجه آن کمک فوق‌العاده‌ای بکند. از مهم‌ترین این تکنیک‌ها می‌توان به تکنیک‌های تای دای، دیپ دای یا امبری اشاره کرد که بیشتر در خشک‌شویی استفاده می‌شوند.

خرید رنگ باکیفیت

اگر می‌خواهید که بهترین نتیجه را از رنگ کردن لباس راحتی دریافت کنید باید از رنگ‌های بسیار باکیفیت استفاده کنید. مدل‌ها و انواع زیادی از رنگ مخصوص پارچه در بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها رنگی به‌خصوص داشته و ماندگاری هر کدام متفاوت است.

برای این که بهترین نتیجه از رنگ کردن لباس راحتی نصیب شما شود، پیشنهاد می‌شود که مدل‌های مختلف رنگ لباس را بررسی کرده و بهترین نوع آن که توسط برندی معتبر تولید شده را بخرید. هرچقدر هم هزینه خرید این رنگ بالا باشد کیفیت آن نیز بیشتر می‌شود.

توجه به جنس لباس

توجه به جنس لباس مهم‌ترین کاری است که باید برای رنگ کردن لباس راحتی انجام دهید. همان‌طور که در بخش‌های قبلی بررسی کردیم مدل‌های مختلفی از جنس پارچه وجود دارند. هر کدام از این مدل‌ها رنگ‌پذیری متفاوتی داشته و می‌توانند رنگ را به شکلی خاص روی خود حفظ کنند.

خرید یک جنس مناسب از لباس می‌تواند نتیجه رنگ کردن لباس را بهبود دهد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید لباس راحتی جنس‌های مختلف را از نظر ماندگاری و رنگ‌پذیری بررسی کرده و بهترین را برای خرید انتخاب کنید.

سخن پایانی

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید با لباس راحتی خودکرده و آن را زیباتر کنید رنگ کردن لباس راحتی است. با کمک این امر می‌توانید لباس راحتی ساده خود را به بهترین شکل زیبا کرده و جذابیت آن را چندین برابر کنید. نکات و روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی مهم‌ترین نکات برای رنگ کردن لباس راحتی، کیفیت این کار را برای شما افزایش داده و نتیجه کار را برای شما بهتر و دقیق‌تر کنیم.

به عنوان آخرین نکته اگر قصد دارید بعد از تغییر رنگ لباس خود میزان قد لباس را هم تغییر دهید بهتر است مقاله ی تغییر قد لباس های راحتی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + ده =