آموزش

نکاتی برای تشویق به لباس پوشیدن کودک

نکاتی برای تشویق به لباس پوشیدن کودک

حتما بسیاری از افراد با لباس پوشیدن کودک خود مشکل دارند و کودکشان از این که لباس می پوشند، کلافه می‌شوند و گریه و داد و بیداد می‌کنند. مادران هم از این موضوع کلافه خواهند شد و باعث تشویش می‌شوند. اما باید بدانید هر کاری یک راه حلی دارد. برای لباس پوشیدن کودک هم راهکارهای موثری وجود دارد که کودک به کمک آن‌ها می‌تواند به راحتی لباس خود را تعویض کند. در این مقاله قصد داریم نکاتی پیرامون اینکه لباس پوشیدن کودک را چگونه به راحتی میسر کنیم برای شما بازگو کنیم. با توتوکید همراه باشید.

مشکل کودکان با لباس پوشیدن چیست؟

از دید کودکان پوشیدن و درآوردن لباس کار خوشایندی نیست. اگر خوب به این موضوع نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که حق دارند و نباید هم خوشایند باشد. چراکه از دید او هنگامی ‌که می‌خواهید لباسش را بپوشید، چون پیراهن روی سر اوست هیچ ‌چیز را نمی‌بیند و به ‌احتمال ‌زیاد یقه لباس، چانه و صورت او را اذیت خواهد کرد تا بالاخره از شر پوشیدن لباس راحت شود.

همینطور وقتی می‌خواهید شلوارش را از پایش درآورید، کودک باید تعادل خود را روی یک‌پا حفظ کند تا بتوانید شلوار را به راحتی از پایش درآورید. با توجه به این موضوع که حفظ تعادل روی یک‌پا برایش راحت نیست، ممکن است برای درآوردن شلوار برخلاف میلش مجبور باشد که روی زمین بنشیند و علاوه بر آن، این کار را بارها و بارها تکرار کند.

بنابراین اگر فرزند شما از لباس پوشیدن و درآوردن لباس امتناع می‌کند باید به او حق بدهید. در ضمن اگر عجله داشته باشید، تمام ماجراها ناگهانی‌تر و پرهیجان‌تر می‌شود و شاید اتفاقات ناخوشایندی در این میان نیز رخ بدهد. به ‌عنوان ‌مثال ممکن است هنگام بالا کشیدن زیپ لباس، پوست کودکتان را زخمی کرده و به او آسیب برسانید.

ست آستین بلند شلوار طرح شیر سرخپوست

راه حل لباس پوشیدن کودک

هنگام پوشاندن لباس برای بچه، او را در این کار شرکت دهید تا کودک شما جبر، عجله و فشار را احساس نکند. همچنین رعایت نکات زیر می‌تواند شما را در لباس پوشیدن کودک راهنمایی کند:

1_ به خاطر داشته باشید اگر کودک شما آرام و خوش‌اخلاق است، بهتر است در تمام مدت با او صحبت کنید و برایش در مورد لباس پوشیدن توضیح دهید. مثلا بگویید (خوب الان می‌خواهیم پیرهنت رو تنت کنیم. میشه این دستت رو بکنی تو آستینت؟ آهان، آفرین. خوب حالا نوبت اون یکی دستته، مرحبا.) به طور کلی طبق نظر روانشناسان هرچه لباس پوشیدن کودک را با تعریف و تمجید بیشتری انجام دهید، کارتان آسان‌تر می‌شود.

اطلاعات بیشتر  آموزش لباس پوشیدن به کودک

2_ تشویق به مشارکت فعال، اهمیت زیادی در پوشاندن لباس به کودکان دارد. همچنین بهتر است لباس‌هایی را انتخاب کنید که پوشیدن و درآوردن آن‌ها آسان باشد تا کودکان به ‌آسانی پوشیدن و درآوردن لباس را بتوانند یاد بگیرند و برای مشارکت در این امر تشویق شوند. توجه داشته باشید اگر لباس پوشیدن را بتوانید به شکل بازی انجام دهید کار خود را بسیار راحت می‌کنید. با این کار می‌توانید به ‌مرور لباس پوشیدن را به کودکان آموزش داده و او را همراهی کنید تا به ‌مرور زمان شیوه درست لباس پوشیدن کودک را یاد بگیرد.

3_ بهتر است لباس‌هایی را برای او انتخاب و خریداری کنید که پوشیدن و درآوردن آن راحت و آسان باشد و کودکان قادر به یادگیری این کار باشند و به پوشیدن و درآوردن لباس‌ها تشویق شوند؛ برای مثال بستن کفش‌های بنددار برای کودکان کار آسانی نیست اما اگر سگک کفش چسبی باشد، آن‌ها به‌ تنهایی می‌توانند کفش بپوشند. یا همانطور که می‌دانید بستن دکمه‌های فشاری لباس سخت است، اما راحت می‌توانند لباس زیپ‌دار را بپوشند. پس انتخاب آن گزینه مناسب تری است.

4_ برای حل مشکل مقاومت در لباس پوشیدن کودک سعی کنید پوشاندن لباس را به شکل بازی و تفریح انجام دهید. او را آزاد و رها کنید. برای او وقت گذاشته و همیشه بدانید عجله در این کار، او را از لباس پوشیدن زده می‌کند و در نتیجه اعصابتان را بر هم می‌زند. بهتر است لباس مناسبی که برای او در نظر گرفته‌اید را از شب قبل انتخاب و آماده کنید. هرگز نباید از او بپرسید که: «امروز چه لباسی می‌خواهی بپوشی؟» این سؤال به نظر کودک دو معنا دارد: اول اینکه شما نمی‌دانید او باید چه چیزی بپوشد و دوم اینکه لباس پوشیدن باید مطابق میل و خواسته او باشد.

ست آستین بلند شلوار طرح شیر سرخپوست

5) کودک شما هنوز معنای انتخاب را درک نمی‌کند. بنابراین شما با شرایطی مواجه می‌شوید که در اوج سرمای زمستان، ممکن است تمایل به پوشیدن لباس تابستانی داشته باشد! برای پیشگیری از این مشکل، باید در پایان هر فصل لباس‌های مخصوص فصل را جمع‌آوری کنید. این نکته را درنظر داشته باشید که شما می‌توانید به بچه ۳ ساله خود اجازه بدهید از بین لباس‌های مناسبی که برحسب شرایط و فصل در نظر گرفته‌اید و برای مثال از میان ۳ گزینه‌ای که پیشنهاد می‌دهید، یکی را انتخاب کند.

اطلاعات بیشتر  نحوه شستن لباس کودکان

اما به کودکان کوچک‌تر که هنوز معنای انتخاب را نمی‌دانند، باید یکی را پیشنهاد بدهید. اگر به این نکات اهمیت نداده و مشکل را اصولی و از پایه حل نکنید، لباس پوشیدن کودک وقت و انرژی زیادی از شما خواهد گرفت.

6_ برای مقابله با لجبازی کودکان در لباس پوشیدن، می‌توانید حین پوشاندن لباس، برایش قصه بگویید، یا عضوهایی را که می‌پوشانید، نام ببرید و لباس هر عضو را که پوشاندید، برایش توضیح دهید که چرا مهم است. همینطور می‌توانید برایش ترانه و سرود نیز بخوانید؛ توجه داشته باشید که شما همه این فعالیت‌ها را برای آن انجام‌ می‌دهید که حواس او را پرت کنید تا مقاومتی در پوشاندن لباس‌هایش نشان ندهد.

7_ به عنوان آخرین روش اگر بازهم فرزندتان لباسی را که شما برایش انتخاب کرده‌اید نپوشید، می‌توانید از یک حقه استفاده کنید؛ بدین صورت که به او حق انتخاب بدهید و فقط او را برای انتخاب یکی از دو لباس پیشنهادی، آزاد بگذارید. همینطور به او نگویید که «کدام شلوار را می‌پوشی»؟ بلکه می‌توانید به او بگوید: «شلوار آبی را می‌خواهی یا خاکستری؟»

برای جلوگیری از مقاومت کودکانتان در برابر لباس پوشیدن، بهتر است لباس‌هایی را انتخاب کنید که پوشیدن و درآوردن آن‌ها راحت باشد تا کودکان به‌آسانی قادر به یادگیری پوشیدن و درآوردن لباس باشند و برای شریک شدن در این امر تشویق شوند. برای حل مشکل مقاومت کودکان در لباس پوشیدن، سعی کنید تحت تأثیر مخالفت کودک در زمان تعویض لباس قرار نگیرید و به رفتار کودک واکنش نشان ندهید، زیرا این امر سبب ادامه لجبازی آن‌ها در لباس پوشیدن کودک می‌شود.

ست آستین بلند شلوار طرح شیر سرخپوست

جمع بندی

لباس پوشیدن کودک یکی از چالش‌های بزرگ والدین امروزی محسوب می‌شود. با رعایت نکات ذکر شده، طعم بازی با کودکان هنگام پوشیدن لباس را بچشید و از مشارکت با انان لذت ببرید. همچنین برای خرید جدیدترین لباس‌های آستین بلند دخترانه با بهترین کیفیت، به فروشگاه اینترنتی توتوکید مراجعه کرده و خرید آنلاین هیجان انگیز را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + دو =