آموزش

همه چیز درباره استقلال کودک در لباس پوشیدن

همه چیز درباره استقلال کودک در لباس پوشیدن

بسیاری از والدین از اینکه مجبورند هر بار برای لباس پوشیدن با فرزندشان بحث کنند، شکایت دارند. این بحث‌ها و لجبازی‌های تکراری می‌تواند برای هر دوی آن‌ها آزاردهنده باشد. به‌خصوص اگر قرار است به یک مهمانی خاص بروید یا مجبور باشید در یک ساعت مشخص به قرارتان برسید؛ اما دلیل لجبازی کودکان برای لباس پوشیدن چیست؟ از چه سنی والدین باید استقلال کودک در لباس پوشیدن را بپذیرند و اجازه بدهند که خودش لباس‌هایش را انتخاب کند؟ اگر شما هم فرزند خردسالی دارید و با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید؛ تا انتهای این مطلب همراه توتوکید باشید.

 

بهترین زمان برای آموزش لباس پوشیدن به کودکان

شما به‌عنوان والدین یک کودک خردسال باید لباس پوشیدن را به فرزندان خود آموزش دهید. اگرچه در اغلب مواقع والدین این کار به صورت غیرمستقیم انجام می‌دهند. برای مثال زمانی که از کودک می‌خواهید دستش را در آستین لباس قرار دهد یا زمانی که از او می‌خواهید اجازه بدهد که دکمه‌های لباسش را ببندید در حال آموزش لباس پوشیدن به کودک هستید.

با این حال باید بدانید که کودکان در سن دو سالگی تا سه سالگی باید بتوانند با کمک والدین لباس‌هایشان را به راحتی بپوشند. استقلال کودک در لباس پوشیدن در سن پنج تا هفت سال به اوج خود می‌رسد و کودک در این سنین خودش به تنهایی می‌تواند لباس‌هایش را بپوشد.

این سن برای کودکانی که دچار معلولیت یا اختلال هماهنگی رشد DCD هستند، قدری متفاوت‌تر است. آموزش لباس پوشیدن به این کودکان به زمان و البته صبر و حوصله بیشتری نیاز دارد. در این موارد نیز بسیاری از کودکان قبل از مدرسه رفتن یاد می‌گیرند که چگونه باید لباس می‌پوشند؛ با این حال به دلیل شرایط خاصشان شاید برای این کار نیاز به کمک داشته باشند.

اطلاعات بیشتر  مزایای خرید آنلاین لباس بچه گانه

راهکارهایی برای افزایش استقلال کودک در لباس پوشیدن

بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند که فرزندشان در انجام برخی از کارهای شخصی خیلی زود به استقلال برسد. البته که به هیچ عنوان نباید در این‌باره عجله کرد. استقلال کودک در لباس پوشیدن هم می‌تواند برای کودک و هم برای والدین جذاب و شاید دردسرساز شود.

اگر تجربه تربیت فرزند را داشته باشید؛ به خوبی می‌دانید که گاهی اوقات بچه‌ها اصرار به پوشیدن لباس‌هایی دارند که به هیچ وجه برایشان مناسب نیست. در چنین مواقعی اصرار والدین برای عوض کردن لباس‌ها می‌تواند با لجبازی کودکان همراه شود.

در ادامه این بخش راهکاری‌هایی را به شما ارائه می‌دهیم که می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی تا حد زیادی جلوگیری کرده و به کودک نیز کمک کند تا زودتر در لباس پوشیدن به استقلال برسد.

خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که بسیاری روانشناسان حوزه کودکان آن را به والدین گوشزد می‌کنند، صبوری و حفظ خونسردی در هنگام آموزش نحوه لباس پوشیدن به کودکان خردسال است. برای اینکه به استقلال کودک در لباس پوشیدن کمک کنید باید زمان کافی برای انجام این کار را در اختیار فرزندتان بگذارید. در این مواقع بهتر است فرزندتان را در لباس پوشیدن همراهمی کنید.

برای مثال به او بگویید« الان نوبت پوشیدن پیراهنه؛ حالا باید دستت رو بزاری داخل آستین و…» این کار را تا پایان لباس پوشیدن کودک انجام دهید. در این حین لجبازی یا مخالفت کودک برای درست لباس پوشیدن هم بسیار عادی است. تلاش کنید که لباس‌های ساده‌ترین را برای شروع در اختیار بچه‌ها قرار دهید تا او از تنهایی لباس پوشیدن خسته نشود.

شرایط لباس پوشیدن را برای کودکان فراهم کنید

یکی از بهترین کارها برای کمک به استقلال کودک در لباس پوشیدن، فراهم کردن شرایط مناسب است. به شما پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خرید آنلاین، لباس‌هایی را برای فرزندتان انتخاب کنید که پوشیدن آن‌ها برای او آسان‌تر باشد. برای مثال به سراغ خرید لباس‌هایی با دکمه‌های کوچک و زیاد نروید یا لباس‌های را انتخاب کنید که یقه آزادتری دارند و کودک خودش به تنهایی می‌تواند آن‌ها را بپوشد.

اطلاعات بیشتر  5 نکته مهم در انتخاب رنگ لباس کودک

همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم لباس‌های فرزندتان را بر اساس ترتیبی که باید بپوشد، کنار هم بچینید. با انجام این کار زمان لباس پوشیدن کودک کمتر می‌شود؛ بنابراین احتمال اینکه از لباس پوشیدن خسته شود خیلی کمتر خواهد شد. همچنین او به مرور زمان ترتیب لباس پوشیدن را یاد می‌گیرد. انتخاب لباس توسط کودکان و خاموش کردن تلویزیون یا هر وسیله‌ای که می‌تواند در هنگام لباس پوشیدن حواس او را پرت کند هم از راهکارهای بسیار خوب در این زمینه محسوب می‌شوند.

به کودکان برای لباس پوشیدن سخت نگیرید

اگرچه همه والدین دوست دارند که همیشه بهترین شرایط را برای فرزندشان فراهم کنند یا تلاش می‌کنند که همه چیز را اصولی و درست به فرزندشان آموزش دهند؛ اما سخت‌گیری بی‌جا می‌تواند باعث ایجاد تنش میان شما و فرزندتان شود.

به هر حال کودکان به مرور زمان با افزایش سنشان در انجام بسیاری از کارها مانند دستشویی رفتن، غذا خوردن یا لباس پوشیدن به استقلال می‌رسند؛ بنابراین دست از سخت‌گیری‌های بی‌مورد بردارید و به فرزندتان برای مستقل شدن در انجام این کارها زمان بدهید. همچنین تحسین و تشویق کودکان در هنگام لباس پوشیدن هم می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش استقلال کودک در لباس پوشیدن بگذارد.

فرزندان بزرگ‌تر الگوی خوبی برای فرزندان کوچک‌تر هستند

بسیاری از والدینی که دو یا سه فرزند با اختلاف سنی چند سال دارند، درباره لباس پوشیدن فرزندان کوچک‌ترشان کمتر به مشکل می‌خورند؛ اما چرا؟ خواهر و برادر بزرگ‌تر همیشه الگویی برای فرزندان خردسال است. آن‌ها دوست دارند که از کارهای خواهر و برادرشان الگوبرداری کنند و این کارها را درست به همان روشی انجام دهند که آن‌ها انجام می‌دهند. در اغلب موارد این کودکان زودتر از بقیه همسن‌وسالان خود در لباس پوشیدن به استقلال می‌رسند.

جمع‌بندی درباره استقلال کودک در لباس پوشیدن

بسیاری از کودکان در سنین خردسالی از لباس پوشیدن امتناع می‌کنند یا ترجیح می‌دهند که لباس‌هایشان را خودشان انتخاب کنند و جوری که دوست دارند بپوشند. این شرایط می‌تواند والدین را درباره استقلال کودک در لباس پوشیدن نگران کند. با این حال شما باید با فراهم کردن شرایط مناسب، تحسین کودکان و همراهی آن‌ها در حین لباس پوشیدن، اجازه بدهید که آن‌ها به مرور زمان تنهایی لباس پوشیدن و انتخاب لباس مناسب را تمرین کنند. صبوری در انجام چنین کارهایی بهترین و مؤثرترین شیوه تربیت فرزند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 13 =