کودکانه

نکاتی درباره تاریخچه لباس کودکان

نکاتی درباره تاریخچه لباس کودکان

لباس کودکان

لباس‌ها نقش مهم و بسزایی در «ظاهر» دوران کودکی در هر دوره دارند. با بررسی تاریخچه پوشاک کودکان، اطلاعات زیادی درباره نظریه و شیوه فرزندپروری، نقش‌های جنسیتی، موقعیت کودکان در جامعه و شباهت‌ها و تفاوت‌های لباس کودکان و بزرگسالان به دست خواهید آورد. در ادامه با توتوکید همراه باشید تا اطلاعاتی درباره لباس پوشیدن کودکان برای شما بازگو کنیم.

تاریخچه لباس کودکان

تاریخچه لباس کودکان و خردسالان پیش از سال‌های نخست قرن بیستم، دارای یک ویژگی مشترک بود: لباس‌های آن‌ها فاقد جنسیت بود. تاریخچه این موضوع از لباس کودکان به قرن شانزدهم باز می‌گردد؛ زمانی که مردان پسران بالغ اروپایی نیم‌تنه و نیم‌شلواری می‌پوشیدند.

قبل از این، مردان و زنان در همه سنین (به جز نوزادانی که قنداق می‌شدند)، یک لباس بلند، ردا یا تونیک به تن می‌کردند. هنگامی که مردان شروع به پوشیدن لباس‌های دو تکه کردند، لباس‌های مردانه و زنانه از هم جدا شدند. شلوارها تنها مختص مردان و پسران بالغ بود، در حالی که جامعه زنان و پسرهای کوچک‌تر جامه‌های دامن‌ دار می‌پوشیدند.

از دیدگاه دنیای مدرن، اگر پسرهای کوچک دامن یا جامعه می‌پوشیدند، «مثل دخترها» به نظر می‌رسیدند. اما درواقع در آن زمان، پسران و دختران صرفا لباس‌های مناسب کودکان را می‌پوشیدند.

کم کم پس از مدتی لباس‌های‌ دخترانه و پسرانه تفکیک شدند. دختران لباس‌های دخترانه سفید تزیین شده با تور و گل‌دوزی و پاپیون بر تن می‌کردند و پسران هم لباس‌های ملوانی خودشان را همراه با شلوارک می‌پوشیدند. کمی بعدتر کودکان در مدارس باید لباس فرم می‌پوشیدند. سپس به مرور زمان صنعت مد وارد دنیای مدرن شده و لباس‌ها شکل و شمایل مختلفی با رنگ‌های متنوع به خود گرفتند.

ست مادر و کودک طرح بابانوئل و گوزن

رنگ و جنسیت در لباس کودکان

همان‌طور که می­دانید، لباس یا پوشاک پوششی برای بدن می‌باشد. لباس‌ها امروزه در انواع مختلف برای سلیقه‌های مختلف قابل تهیه هستند. پوشیدن لباس نوعی هنجار اجتماعی محسوب می‌شود که ربطی به سن و سال ندارد. یعنی یک فرد از بدو تولد تا آخر عمر لباس مناسب به تن می‌کند و به مرور زمان و در طی عرصه‌های مختلف پوشیدن لباس جزیی از نیازهای ذاتی انسان به شمار می‌رفت.

اطلاعات بیشتر  لباس های ساحلی دخترانه و پسرانه

امروزه در این عصر جدید می‌توانیم بگوییم که لباس‌ها از هر نوع و هر جنسی که باشند یک جزء جدانشدنی از انسان به حساب می‌آیند. نکته‌ی جالب و قابل توجه این است که به طور کلی پوشاک علاوه بر جسم، به روح و روان ما هم مربوط هستند. این موضوع نقش پررنگ‌تری در لباس کودکان دارد. به طور کلی موضوع لباس کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. حتی در کشورهای مختلف از جمله در کشور ما نیز جشنواره‌ای به نام جشنواره‌ی ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان برگزار می‌گردد. حال باید نگاهی به تاریخچه لباس کودکان و لباس نوزادی بیندازیم و سپس نقش رنگ‌ها را در لباس‌های کودکان بررسی کنیم.

تاریخچه انواع لباس دخترانه

همانطور که می­دانید دختران دارای روحیه‌ی لطیف و زیبایی هستند. لباس‌های دخترانه تنوع بسیار بیشتری نسبت به لباس‌های پسرانه دارند. به همین دلیل است که از تاریخچه لباس کودکان اصولاً طراحان، برای دختر بچه‌ها لباس‌های خاص، خوش‌رنگ و بسیار زیبایی طراحی می‌نمایند. برای مثال لباس‌هایی طراحی می­کنند که گاهی برگرفته از شخصیت‌های زیبا و تاثیرگذار کارتونی هستند؛ برای مثال لباس پرنسس‌های دیزنی مانند سیندرلا و راپونزل و…

اصولا اغلب پیراهن‌های دخترانه را از روی پیراهن‌های این شخصیت‌ها طراحی و تولید می‌کنند. لباس‌ دخترانه بیشترین تنوع را در بین لباس‌ کودک دارد. به جز پیراهن دخترانه، از لباس‌های تابستانی نیز می‌توان به شومیز، دامن، تاپ، شلوارک دخترانه، شلوار دخترانه، سرهمی دخترانه و لباس زیر دخترانه اشاره کرد. از جمله لباس‌های زمستانی هم می‌توان کاپشن دخترانه، بافت دخترانه، جوراب و جوراب شلواری دخترانه را نام برد.

ست مادر و کودک طرح سانتا و آبنبات

نقش لباس کودک شما در اجتماع

قطعا می­دانید که از همان تاریخچه لباس کودکان تاکنون پوشاک و لباس نقش بسیار زیاد و مهمی در روابط اجتماعی ما دارند. برای مثال شما وقتی وارد جمعی می‌شوید حتی قبل از اینکه لب به سخن بگشایید، مخاطب به شما نگاه می‌کند و اولین چیزی که توجه او را به شما جلب می‌کند لباس شما می­باشد. به همین دلیل است که از کودکی به ما می‌آموزند که به لباس‌های خود اهمیت دهیم.

بحث گرانی یک لباس نیست! موضوع مورد بحث، تمیزی، شیک بودن و آراستگی شما و لباستان است. فرقی نمی­کند که شما چند ساله باشید. در هر سن و سالی باید لباسی درخور و مناسب به تن کنید و به فرزند خود هم لباس‌های مناسب کودک را بپوشانید. لباس‌­ها بر روحیه، شخصیت و جایگاه اجتماعی فرزند محبوب شما تاثیر خواهند گذاشت.

اطلاعات بیشتر  لباس مناسب اگزما برای کودکان

پیشنهاد میکنیم 6 نکته در رابطه با انتخاب لباس را حتما مطالعه کنید.

نقش رنگ در لباس کودکان

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که رنگ نقش بسیار مهمی را در زندگی کودک و به خصوص لباس کودکان دارد. متاسفانه در کشور ما تفکیک رنگ لباس­‌های دخترانه و پسرانه از همان دوران نوزادی آغاز می‌شود. به دختران لباس صورتی و به پسران رنگ آبی می­‌پوشاننند. همچنین برخی از خانواده‌ها از بدو تولد می‌خواهند فرزند پسر را مرد بار بآورده و با بزرگ‌تر شدن کودک، لباس‌های تیره جایگزین رنگ‌های دیگر می‌شوند. غافل از اینکه رنگ‌ها، بخصوص رنگ­‌های شاد چه تاثیرات بزرگی بر روی ذهن، احساسات و روحیه‌ی کودک خواهند گذاشت.

نقش رنگ در روحیه کودک

رنگ‌­ها یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند اثرات مثبت و یا منفی بر روی کودک بگذارند. بنابراین قبل از خرید لباس بهتر است سعی کنید که روان‌شناسی رنگ‌ها را یاد بگیرید. این به شما کمک می­کند تا راحت‌تر برای انتخاب رنگ لباس فرزنتان تصمیم بگیرید. همانطور که گفتیم در عصر امروز رنگ‌های دخترانه و پسرانه تفکیک شده‌اند. اما باید بدانید که هیچ ایرادی ندارد دختر شما پیراهن دخترانه آبی رنگ و یا شومیز دخترانه سرمه‌ای رنگ بپوشد.

این را به فراموش نکنید که رنگ قرمز، رنگ اصلی رنگ‌های گرم می­باشد. رنگ‌های گرم شامل رنگ قرمز، نارنجی، زرد و قهوه‌ای هستند. این گروه از رنگ‌ها باعث شادی، خوشحالی و هیجان فرزند شما می­شوند. گروه رنگ‌های سرد نیز شامل رنگ‌های آبی، سبز و بنفش هستند. رنگ آبی باعث می‌شود تا کودکتان آرامش را تجربه کرده و به صلح بیندیشد. رنگ سبز ارتباطی خاص بین او و طبیعت برقرار می‌کند. همچنین طبق روانشناسی رنگ­‌ها، لباس بچه گانه آبی تیره و یا سرمه‌ای باعث افزایش اعتماد به نفس کودک شما خواهد شد.

ست مادر و کودک طرح بابانوئل و گوزن

خرید لباس راحتی کودکان

ما در فروشگاه اینترنتی توتوکید به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا سعی کنید فرزند خود و لباس‌‌های کودکانه او را محدود به جنسیت نکرده و اجازه دهید فرزند شما در هر سنی رنگ لباس مورد علاقه‌اش را انتخاب کرده و بپوشد. هدف فروشگاه اینترنتی توتوکید طراحی و تولید لباس­‌های راحتی مناسب کودک شما در انواع رنگ بندی و سایزهای مختلف است تا در هر فصلی بتوانید از آن­ها استفاده کنید. همچنین در توتوکید شما می­توانید لباس‌­های راحتی خود و کودکتان را باهم ست کرده و یک ست مادر و کودک باکیفیت داشته باشید. برای مشاهده و خرید انواع لباس­‌های راحتی به فروشگاه ما مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 5 =